Vincenzo Peruggia stal de Mona Lisa uit het Louvre (1911)

In 1911, op een vroege maandagochtend, werd de wereldberoemde Mona Lisa gestolen uit het Louvre in Parijs. De schilderij van Leonardo da Vinci was op dat moment een van de meest waardevolle schilderijen ter wereld. De dief, Vincenzo Peruggia, was een Italiaanse glazenier die in Frankrijk woonde. De diefstal van de Mona Lisa zorgde voor wereldwijde opschudding en was een van de grootste kunstroven in de geschiedenis.

Wie was Vincenzo Peruggia?

Vincenzo Peruggia werd geboren op 8 oktober 1881 in Dumenza, Italië. In 1900 verhuisde hij naar Parijs om te werken als glazenier. Hij raakte bevriend met een aantal andere Italiaanse immigranten en werd uiteindelijk lid van een anarchistische groepering. In 1911 besloot Peruggia om de Mona Lisa te stelen uit het Louvre.

De diefstal van de Mona Lisa

Op 20 augustus 1911, een maandagochtend, kwam Peruggia aan bij het Louvre. Hij was vermomd als een museummedewerker en had een witte schort om zijn kleding te bedekken. Peruggia ging naar de zaal waar de Mona Lisa hing en wachtte tot de zaalwachter even niet oplette. Toen hij zijn kans zag, haalde Peruggia de Mona Lisa van de muur en verstopte het schilderij onder zijn schort. Hij verliet het museum zonder opgemerkt te worden en ging terug naar zijn appartement in Parijs.

De terugkeer van de Mona Lisa

De diefstal van de Mona Lisa zorgde voor wereldwijde opschudding. Het duurde echter nog twee jaar voordat het schilderij werd teruggevonden. In 1913 kreeg de Italiaanse kunsthandelaar Alfredo Geri een brief van iemand die beweerde de Mona Lisa te hebben. Geri informeerde de autoriteiten en de dief, Vincenzo Peruggia, werd uiteindelijk gearresteerd. Hij bekende de diefstal en werd veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf.

Lees ook:   Nederlanders in slavernij

Wat was de reden voor de diefstal van de Mona Lisa?

Peruggia was van mening dat de Mona Lisa gestolen was door Napoleon Bonaparte en dat het schilderij teruggegeven moest worden aan Italië.

Hoe werd de Mona Lisa teruggevonden?

De dief, Vincenzo Peruggia, probeerde het schilderij te verkopen aan een kunsthandelaar in Florence. De handelaar vermoedde dat het schilderij gestolen was en informeerde de autoriteiten.

Waarom duurde het zo lang voordat de Mona Lisa werd teruggevonden?

De dief, Vincenzo Peruggia, had het schilderij verstopt in zijn appartement in Parijs. Niemand wist waar het schilderij was totdat de dief uiteindelijk werd gearresteerd en zijn verblijfplaats prijsgaf.

Is de Mona Lisa sinds de diefstal ooit nog gestolen?

Er zijn verschillende pogingen geweest om de Mona Lisa te stelen, maar geen van deze pogingen was succesvol.

Hoeveel is de Mona Lisa waard?

De waarde van de Mona Lisa is niet vast te stellen omdat het schilderij onschatbaar is.

De diefstal van de Mona Lisa door Vincenzo Peruggia was een van de grootste kunstroven in de geschiedenis. Peruggia stal het schilderij omdat hij van mening was dat het teruggegeven moest worden aan Italië. De diefstal zorgde voor wereldwijde opschudding en het duurde twee jaar voordat het schilderij werd teruggevonden. Sindsdien zijn er verschillende pogingen geweest om de Mona Lisa te stelen, maar geen van deze pogingen was succesvol.