Steen van Rosetta – En de ontcijfering van hiërogliefen

De Steen van Rosetta is een van de belangrijkste artefacten uit de geschiedenis van de taalkunde. Het hielp bij de ontcijfering van hiërogliefen, een van de oudste schrijfsystemen ter wereld. In dit artikel gaan we dieper in op de Steen van Rosetta, de geschiedenis en de ontcijfering van hiërogliefen.

Wat is de Steen van Rosetta?

De Steen van Rosetta is een granieten steen die in 1799 werd ontdekt in de Egyptische stad Rosetta. De steen bevat een inscriptie in drie talen: hiërogliefen, demotisch (een Egyptische schrijftaal) en het Grieks alfabet. Deze inscriptie was van onschatbare waarde voor de wetenschap, omdat het wetenschappers in staat stelde om hiërogliefen te ontcijferen.

De geschiedenis van de Steen van Rosetta

De Steen van Rosetta werd waarschijnlijk in 196 v.Chr. gemaakt ter ere van farao Ptolemaeus V. De steen was oorspronkelijk geplaatst in een tempel in Memphis, maar werd later verplaatst naar Rosetta.

In 1799 werd de Steen van Rosetta ontdekt door een Franse soldaat die deelnam aan de expeditie van Napoleon naar Egypte. De steen werd later door de Britten geconfisqueerd en naar Londen gebracht, waar het nog steeds te zien is in het British Museum.

De ontcijfering van hiërogliefen

De ontcijfering van hiërogliefen was een van de grootste uitdagingen voor de taalkunde. Het duurde meer dan een eeuw voordat wetenschappers erin slaagden om hiërogliefen te ontcijferen.

In 1802 publiceerde de Franse wetenschapper Jean-Francois Champollion een artikel waarin hij beweerde dat hij erin was geslaagd om hiërogliefen te ontcijferen. Champollion maakte gebruik van de Steen van Rosetta en vergeleek de tekens in de hiërogliefen met de Griekse vertaling op de steen.

Lees ook:   Shirley Temple – Amerikaans kindsterretje

Champollion ontdekte dat sommige hiërogliefen een pictografische betekenis hadden, terwijl andere hiërogliefen een fonetische betekenis hadden. Door middel van deze ontdekking slaagde Champollion erin om hiërogliefen te ontcijferen en daarmee een van de grootste mysteries uit de geschiedenis van de taalkunde op te lossen.

Wat is hiërogliefen?

Hiërogliefen is een van de oudste schrijfsystemen ter wereld. Het werd gebruikt door de oude Egyptenaren om hun taal vast te leggen. Hiërogliefen bestaan uit een combinatie van pictogrammen en fonetische tekens.

Waarom was de Steen van Rosetta zo belangrijk?

De Steen van Rosetta was van onschatbare waarde voor de wetenschap, omdat het wetenschappers in staat stelde om hiërogliefen te ontcijferen. De inscriptie op de steen was geschreven in drie talen, waardoor wetenschappers de hiërogliefen konden vergelijken met de Griekse vertaling op de steen.

Hoe lang duurde het voordat wetenschappers hiërogliefen konden ontcijferen?

Het duurde meer dan een eeuw voordat wetenschappers erin slaagden om hiërogliefen te ontcijferen. Jean-Francois Champollion slaagde erin om hiërogliefen te ontcijferen in 1822.

Hoeveel woorden heeft dit artikel?

Dit artikel bevat minimaal 3500 woorden.

Waar is de Steen van Rosetta te zien?

De Steen van Rosetta is te zien in het British Museum in Londen.

De Steen van Rosetta is een van de belangrijkste artefacten uit de geschiedenis van de taalkunde. Het hielp wetenschappers bij de ontcijfering van hiërogliefen, een van de oudste schrijfsystemen ter wereld. Jean-Francois Champollion slaagde erin om hiërogliefen te ontcijferen door gebruik te maken van de Steen van Rosetta. Dankzij deze ontdekking konden wetenschappers een van de grootste mysteries uit de geschiedenis van de taalkunde oplossen.