Peter Carl Fabergé (1846-1920) – En zijn Fabergé-eieren

Peter Carl Fabergé was een bekende Russische goudsmid en juwelier die vooral bekend staat om zijn prachtige Fabergé-eieren. Deze eieren zijn wereldberoemd en worden beschouwd als meesterwerken van het edelsmeedwerk. In deze blogpost vertellen we meer over het leven van Peter Carl Fabergé en zijn prachtige creaties.

Peter Carl Fabergé – Het begin van zijn carrière

Peter Carl Fabergé werd geboren in 1846 in Sint-Petersburg, Rusland. Zijn vader Gustav Fabergé was een bekende juwelier en goudsmid. Peter Carl volgde in de voetsporen van zijn vader en begon zijn carrière als leerling-goudsmid op 14-jarige leeftijd.

Na zijn leertijd reisde Peter Carl Fabergé naar Duitsland, Frankrijk en Engeland om zijn vaardigheden verder te ontwikkelen en inspiratie op te doen. In 1872 keerde hij terug naar Rusland en nam hij het familiebedrijf over. Hij voegde zijn eigen stijl en creativiteit toe aan de ontwerpen en slaagde erin om het bedrijf tot grote hoogten te brengen.

De creatie van de Fabergé-eieren

De Fabergé-eieren zijn zonder twijfel de meest bekende creaties van Peter Carl Fabergé. Deze eieren werden gemaakt in opdracht van de Russische tsaren Alexander III en Nicolaas II als paasgeschenken voor hun vrouwen en moeders.

De eerste Fabergé-ei werd gemaakt in 1885 en was bedoeld als een paasgeschenk voor tsarina Maria Fjodorovna. Het ei was gemaakt van goud en wit email en bevatte een verrassing binnenin. Dit was het begin van een lange reeks van Fabergé-eieren die elk jaar werden gemaakt tot 1917.

De Fabergé-eieren waren niet alleen prachtige sieraden, maar ook technische meesterwerken. Ze waren gevuld met verrassingen zoals miniatuurportretten, juwelen en horloges. Elk ei was uniek en had een eigen thema en stijl.

Lees ook:   Anacreon (ca. 600 v.Chr.) – Grieks lyrische dichter

De erfenis van Peter Carl Fabergé

Peter Carl Fabergé overleed in 1920 in Lausanne, Zwitserland op 74-jarige leeftijd. Na zijn dood werd het familiebedrijf nationaliseerd door de Russische regering en werd het atelier gesloten. De Fabergé-eieren werden verspreid over de hele wereld en zijn nu te bewonderen in musea en privécollecties.

De erfenis van Peter Carl Fabergé leeft voort in zijn prachtige creaties en de stijl die hij heeft ontwikkeld. Zijn werk is nog steeds een inspiratiebron voor juweliers en goudsmeden over de hele wereld.

Wat was de eerste Fabergé-ei?

Hoeveel Fabergé-eieren zijn er gemaakt?

Er zijn in totaal 50 Fabergé-eieren gemaakt tussen 1885 en 1917.

Waar zijn de Fabergé-eieren nu?

De Fabergé-eieren zijn verspreid over de hele wereld en zijn te bewonderen in musea en privécollecties.

Hoeveel is een Fabergé-ei waard?

De waarde van een Fabergé-ei kan variëren van enkele duizenden tot miljoenen euro’s, afhankelijk van de zeldzaamheid, conditie en geschiedenis van het ei.

Zijn er nog steeds goudsmeden die het werk van Peter Carl Fabergé voortzetten?

Ja, er zijn nog steeds goudsmeden die geïnspireerd zijn door het werk van Peter Carl Fabergé en zijn stijl voortzetten.

Peter Carl Fabergé was een meesterlijke goudsmid en juwelier die vooral bekend staat om zijn prachtige Fabergé-eieren. Zijn werk is nog steeds een inspiratiebron voor juweliers en goudsmeden over de hele wereld. De Fabergé-eieren zijn unieke technische meesterwerken en worden beschouwd als meesterwerken van het edelsmeedwerk. De erfenis van Peter Carl Fabergé leeft voort in zijn prachtige creaties en de stijl die hij heeft ontwikkeld.