OLV-kathedraal Antwerpen mooiste kerk Benelux

De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen, ook bekend als de OLV-kathedraal Antwerpen, wordt vaak beschouwd als de mooiste kerk van de Benelux. Met zijn imposante gotische architectuur en rijke geschiedenis trekt het jaarlijks duizenden bezoekers van over de hele wereld. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de schoonheid en betekenis van deze prachtige kathedraal.

De geschiedenis van de OLV-kathedraal Antwerpen

De bouw van de kathedraal begon in 1352 en duurde bijna 170 jaar. Het resultaat is een meesterwerk van gotische architectuur, met zijn hoge torens, gewelfde plafonds en prachtige glas-in-loodramen. De kathedraal werd oorspronkelijk gebouwd als een eerbetoon aan de Heilige Maagd Maria en haar verering in Antwerpen.

De architectuur van de OLV-kathedraal Antwerpen

De OLV-kathedraal Antwerpen is gebouwd in de Brabantse gotische stijl, die zich kenmerkt door zijn slanke zuilen, spitsbogen en gedetailleerde versieringen. De kathedraal heeft een lengte van 123 meter en een hoogte van 123 meter, waardoor het een indrukwekkend gezicht is in het hart van Antwerpen.

De kunstwerken in de OLV-kathedraal Antwerpen

Naast zijn architectonische pracht herbergt de OLV-kathedraal Antwerpen ook vele waardevolle kunstwerken. Een van de meest opvallende is het schilderij “De Kruisafneming” van Peter Paul Rubens, dat zich bevindt in het hoogkoor van de kathedraal. Dit meesterwerk toont het moment waarop Jezus van het kruis wordt afgenomen en wordt alom geprezen om zijn realisme en expressie.

Wat is de beste tijd om de OLV-kathedraal Antwerpen te bezoeken?

De OLV-kathedraal Antwerpen is het hele jaar door geopend voor bezoekers. Het is echter raadzaam om vroeg in de ochtend of laat in de middag te gaan om de drukte te vermijden.

Lees ook:   Plebs & plebejer – Herkomst van de term

Kan ik de torens van de OLV-kathedraal Antwerpen beklimmen?

Ja, bezoekers hebben de mogelijkheid om de torens van de OLV-kathedraal Antwerpen te beklimmen. Vanaf de top heb je een adembenemend uitzicht over de stad Antwerpen.

Zijn er rondleidingen beschikbaar in de OLV-kathedraal Antwerpen?

Ja, er worden regelmatig rondleidingen georganiseerd in de OLV-kathedraal Antwerpen. Dit is een geweldige manier om meer te weten te komen over de geschiedenis en de kunstwerken van de kathedraal.

Kan ik foto’s maken in de OLV-kathedraal Antwerpen?

Fotograferen is toegestaan in de OLV-kathedraal Antwerpen, maar het gebruik van flits is niet toegestaan. Het is belangrijk om respect te tonen voor de heilige omgeving en andere bezoekers niet te storen.

Is de OLV-kathedraal Antwerpen rolstoeltoegankelijk?

Ja, de OLV-kathedraal Antwerpen is rolstoeltoegankelijk. Er zijn liften en aangepaste toiletten beschikbaar voor bezoekers met een beperkte mobiliteit.

De OLV-kathedraal Antwerpen is een ware parel in de Benelux. Met zijn prachtige architectuur, indrukwekkende kunstwerken en rijke geschiedenis is het een must-visit bestemming voor liefhebbers van cultuur en geschiedenis. Of je nu een gelovige bent of gewoon geïnteresseerd bent in architectuur, een bezoek aan deze kathedraal zal je zeker niet teleurstellen.