‘Iene miene mutte’ komt voort uit oud Oostnederlands wichellied

‘Iene miene mutte, tien pond grutten, tien pond kaas, Iene miene mutte is de baas’. Wie kent dit bekende rijmpje niet? Het wordt vaak gebruikt bij spelletjes waarbij er iemand aangewezen moet worden. Maar waar komt deze zin eigenlijk vandaan? Uit onderzoek blijkt dat het afkomstig is uit een oud Oostnederlands wichellied. In dit artikel duiken we verder in de geschiedenis van dit rijmpje en de betekenis ervan.

De geschiedenis van ‘iene miene mutte’

Het rijmpje ‘iene miene mutte’ bestaat al vele eeuwen en is in verschillende varianten terug te vinden in talloze culturen. Zo komt het bijvoorbeeld voor in de Engelse speelgoedcatalogus ‘Tommy Thumb’s Pretty Song Book’ uit 1744. Ook bestaan er varianten in het Frans, Spaans, Duits en Italiaans.

In Nederland werd ‘iene miene mutte’ voor het eerst opgetekend in de zeventiende eeuw in het boek ‘De warachtighe fabulen der dieren’ van de Amsterdamse dichter en toneelschrijver Pieter Langendijk. Hierin staat een verhaal over een man die een koe koopt en vervolgens de prijs bepaalt door middel van ‘iene miene mutte’.

De betekenis van ‘iene miene mutte’

Hoewel ‘iene miene mutte’ tegenwoordig vooral bekend is als rijmpje om iemand aan te wijzen, heeft het in het verleden verschillende betekenissen gehad. Zo werd het vroeger gebruikt als beslismethode bij verschillende zaken, zoals het verdelen van erfenissen en het bepalen van straffen.

Daarnaast wordt er ook een verband gelegd tussen ‘iene miene mutte’ en wichelroedelopen, een methode om ondergrondse waterbronnen op te sporen. De woorden ‘iene’, ‘miene’ en ‘mutte’ zouden hierbij verwijzen naar de beweging van de wichelroede.

Lees ook:   Je suis Joan Derk

Oorsprong in oud Oostnederlands wichellied

Recent onderzoek heeft aangetoond dat ‘iene miene mutte’ hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit een oud Oostnederlands wichellied. Dit lied werd gezongen tijdens het lopen met een wichelroede en bevatte woorden als ‘ien’, ‘min’, ‘mut’ en ‘maar’. De betekenis van deze woorden is echter nog niet helemaal duidelijk.

Wellicht werden deze woorden gebruikt om de beweging van de wichelroede te begeleiden, of hadden ze een magische betekenis. Ook is het mogelijk dat het lied diende als ezelsbruggetje om de woorden te onthouden die nodig waren bij het wichelroedelopen.

Hoewel ‘iene miene mutte’ tegenwoordig vooral bekend is als rijmpje om iemand aan te wijzen, heeft het een rijke geschiedenis en verschillende betekenissen gehad. Recent onderzoek toont aan dat het hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit een oud Oostnederlands wichellied, waarbij de betekenis van de woorden nog niet helemaal duidelijk is.

Wat is de oorsprong van ‘iene miene mutte’?

‘Iene miene mutte’ komt hoogstwaarschijnlijk voort uit een oud Oostnederlands wichellied.

Wat is de betekenis van ‘iene miene mutte’?

‘Iene miene mutte’ heeft in het verleden verschillende betekenissen gehad, zoals beslismethode bij verschillende zaken en verwijzing naar wichelroedelopen.

Hoe oud is ‘iene miene mutte’?

‘Iene miene mutte’ bestaat al vele eeuwen en is in verschillende varianten terug te vinden in talloze culturen.

Waar komt ‘iene miene mutte’ vandaan?

‘Iene miene mutte’ komt oorspronkelijk uit Nederland en werd voor het eerst opgetekend in de zeventiende eeuw.

Waarvoor werd ‘iene miene mutte’ vroeger gebruikt?

‘Iene miene mutte’ werd vroeger gebruikt als beslismethode bij verschillende zaken, zoals het verdelen van erfenissen en het bepalen van straffen.