Huis Bergh – Een middeleeuws kasteel in ‘s-Heerenberg

In het pittoreske stadje ‘s-Heerenberg, gelegen in de provincie Gelderland, bevindt zich een prachtig middeleeuws kasteel genaamd Huis Bergh. Dit imposante bouwwerk is een ware parel uit de geschiedenis en trekt jaarlijks duizenden bezoekers van over de hele wereld. Met zijn rijke historie, adembenemende architectuur en unieke collectie kunstvoorwerpen biedt Huis Bergh een unieke ervaring voor jong en oud.

De geschiedenis van Huis Bergh

Huis Bergh vindt zijn oorsprong in de 13e eeuw en is sindsdien nauw verbonden met de adellijke familie Van den Bergh. Het kasteel heeft door de eeuwen heen verschillende transformaties ondergaan, maar heeft zijn middeleeuwse karakter altijd weten te behouden. Vanwege zijn historische waarde is Huis Bergh in 1912 zelfs uitgeroepen tot Rijksmonument.

Architectuur en bouwstijlen

Wat Huis Bergh zo bijzonder maakt, is de combinatie van verschillende bouwstijlen die door de eeuwen heen zijn toegevoegd. Het oudste deel van het kasteel, de Donjon, stamt uit de 14e eeuw en is opgetrokken in de kenmerkende Gotische stijl. Later zijn er Renaissance-elementen aan toegevoegd, zoals de prachtige trapgevels en de binnenplaats met zuilengalerij. Deze mix van bouwstijlen maakt een bezoek aan Huis Bergh een visueel feestje.

De schatkamer van Huis Bergh

Een van de hoogtepunten van een bezoek aan Huis Bergh is de schatkamer. Hier bevindt zich een unieke collectie middeleeuwse kunstvoorwerpen, waaronder schilderijen, beeldhouwwerken en zeldzame manuscripten. De collectie is door de eeuwen heen verzameld door de adellijke familie Van den Bergh en geeft een fascinerend inzicht in de kunst en cultuur van die tijd.

Lees ook:   De stillevens van Balthasar van der Ast

Bezoekersinformatie

Ben je geïnteresseerd in een bezoek aan Huis Bergh? Hier vind je alle praktische informatie die je nodig hebt:

Openingstijden

Huis Bergh is het hele jaar door geopend voor publiek. De openingstijden variëren afhankelijk van het seizoen, dus het is raadzaam om de website van Huis Bergh te raadplegen voor de meest actuele informatie.

Entreeprijzen

De entreeprijs voor volwassenen bedraagt €12,50. Kinderen tot en met 12 jaar mogen gratis naar binnen onder begeleiding van een volwassene. Er zijn tevens speciale tarieven voor groepen, studenten en senioren. Op vertoon van een Museumkaart heb je gratis toegang tot Huis Bergh.

Rondleidingen

Wil je graag meer te weten komen over de geschiedenis en de kunstcollectie van Huis Bergh? Dan kun je deelnemen aan een rondleiding. Deze worden regelmatig georganiseerd en zijn inbegrepen bij de entreeprijs. Informeer bij de receptie naar de beschikbaarheid en tijden.

Huis Bergh is een absoluut juweeltje in de Nederlandse geschiedenis. Met zijn imposante architectuur, rijke collectie kunstvoorwerpen en fascinerende geschiedenis biedt het kasteel een unieke ervaring voor iedere bezoeker. Of je nu geïnteresseerd bent in middeleeuwse bouwkunst, kunstgeschiedenis of gewoon een liefhebber bent van geschiedenis, Huis Bergh is zeker een bezoek waard.

Veelgestelde vragen

1. Kan ik parkeren bij Huis Bergh?

Ja, er is voldoende parkeergelegenheid bij Huis Bergh. Je kunt je auto parkeren op het parkeerterrein naast het kasteel.

2. Is Huis Bergh toegankelijk voor mindervaliden?

Ja, Huis Bergh is toegankelijk voor mindervaliden. Er is een lift aanwezig waarmee je alle verdiepingen van het kasteel kunt bereiken.

Lees ook:   Een roepende in de woestijn – Uitdrukking

3. Mag ik foto’s maken in Huis Bergh?

Ja, het is toegestaan om foto’s te maken in Huis Bergh. Houd er wel rekening mee dat flitsen niet is toegestaan, omdat dit schadelijk kan zijn voor de kunstvoorwerpen.

4. Kan ik een hapje eten bij Huis Bergh?

Ja, er is een café-restaurant aanwezig bij Huis Bergh waar je terecht kunt voor een hapje en een drankje. Het café-restaurant biedt tevens een prachtig uitzicht op de kasteeltuin.

5. Kan ik mijn kinderen meenemen naar Huis Bergh?

Absoluut! Huis Bergh is geschikt voor alle leeftijden en er zijn ook speciale activiteiten en rondleidingen voor kinderen. Zo kunnen zij op een leuke en interactieve manier kennis maken met de geschiedenis van het kasteel.

Met deze informatie in gedachten hopen we dat je geïnspireerd bent om een bezoek te brengen aan Huis Bergh en te genieten van al het moois dat dit middeleeuwse kasteel te bieden heeft. Veel plezier!