Hermitage in Amsterdam gaat verder als H’ART Museum

De Hermitage in Amsterdam heeft onlangs aangekondigd dat het museum verder gaat onder een nieuwe naam: het H’ART Museum. Het museum, gelegen aan de Amstel, is een van de belangrijkste musea van Nederland en staat bekend om zijn unieke collecties en tentoonstellingen. Het nieuwe H’ART Museum zal zich blijven richten op kunst en geschiedenis, maar met een vernieuwde en eigentijdse aanpak.

Wat is het H’ART Museum?

Het H’ART Museum is een fusie tussen de Hermitage Amsterdam en het Outsider Art Museum. Het museum zal zich richten op hedendaagse kunst, outsider art en geschiedenis. Het museum wil een forum bieden voor kunstenaars die zich buiten de gevestigde kunstwereld bevinden en die anders misschien niet gehoord zouden worden. Het museum zal zich ook richten op de geschiedenis van Amsterdam en Nederland, met speciale aandacht voor de relatie tussen de stad en de rest van de wereld.

Wat zijn de plannen voor het H’ART Museum?

Het H’ART Museum wil niet alleen een plek bieden voor kunst en geschiedenis, maar ook een platform zijn voor debat en discussie. Het museum zal regelmatig lezingen, workshops en andere evenementen organiseren om de bezoekers te informeren en te inspireren. Ook zal het museum zich richten op educatie, met programma’s voor jonge bezoekers en studenten. Het museum wil een brug slaan tussen kunst en publiek en zo bijdragen aan een beter begrip van de wereld om ons heen.

Wat is outsider art?

Outsider art is een term die wordt gebruikt voor kunst die is gemaakt door mensen die geen formele opleiding hebben genoten en die vaak leven aan de rand van de samenleving. Het kan gaan om kunstenaars met een verstandelijke beperking, psychiatrische patiënten of mensen die om andere redenen niet in staat zijn om zich aan te passen aan de normen van de kunstwereld. Outsider art wordt vaak gekenmerkt door een rauwe en spontane stijl en een grote originaliteit.

Lees ook:   hernan cortes francisco pizarro

Wanneer gaat het H’ART Museum open?

Het H’ART Museum zal op 21 november 2021 officieel worden geopend. De eerste tentoonstelling zal gewijd zijn aan de Nederlandse schilder Jan Cremer, die bekendheid verwierf met zijn roman ‘Ik, Jan Cremer’. Het belooft een spectaculaire tentoonstelling te worden, met veel nooit eerder vertoonde werken.

Wat zijn de openingstijden van het H’ART Museum?

Het H’ART Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Het museum is gesloten op maandag, behalve op feestdagen.

Het H’ART Museum belooft een bijzondere plek te worden voor liefhebbers van kunst en geschiedenis. Met de fusie van de Hermitage Amsterdam en het Outsider Art Museum wil het museum een vernieuwende en eigentijdse aanpak brengen en een platform bieden voor kunstenaars die zich buiten de gevestigde kunstwereld bevinden. Het museum zal zich ook richten op de geschiedenis van Amsterdam en Nederland en een plek zijn voor debat en discussie. Het H’ART Museum opent op 21 november 2021 en de eerste tentoonstelling is gewijd aan de Nederlandse schilder Jan Cremer.

1. Wat is de geschiedenis van de Hermitage Amsterdam?

De Hermitage Amsterdam is geopend in 2009 als dependance van de Hermitage in Sint-Petersburg. Het museum is gevestigd in een voormalig verzorgingshuis aan de Amstel en heeft een indrukwekkende collectie kunst en artefacten uit Rusland en de rest van de wereld.

2. Wat is de relatie tussen het H’ART Museum en de Hermitage Amsterdam?

Het H’ART Museum is een fusie tussen de Hermitage Amsterdam en het Outsider Art Museum. De Hermitage Amsterdam zal dus opgaan in het nieuwe museum, maar de collecties blijven behouden en zullen worden aangevuld met nieuwe werken.

Lees ook:   Nederlands Fotomuseum verwerft pakhuis in Rotterdam (dankzij royale schenking)

3. Wat is de relatie tussen outsider art en hedendaagse kunst?

Outsider art wordt vaak gezien als een onderdeel van de hedendaagse kunstwereld, maar het is ook een aparte stroming. Veel hedendaagse kunstenaars laten zich inspireren door outsider art en er zijn tal van tentoonstellingen gewijd aan dit onderwerp.

4. Wat is de rol van het H’ART Museum in de Amsterdamse kunstwereld?

Het H’ART Museum wil een vernieuwende en eigentijdse aanpak brengen in de Amsterdamse kunstwereld en een platform bieden voor kunstenaars die zich buiten de gevestigde kunstwereld bevinden. Het museum wil ook een plek zijn voor debat en discussie en bijdragen aan een beter begrip van de wereld om ons heen.

5. Wat is het belang van Jan Cremer in de Nederlandse kunstwereld?

Jan Cremer is een van de belangrijkste Nederlandse kunstenaars van de afgelopen decennia. Hij verwierf bekendheid met zijn roman ‘Ik, Jan Cremer’ en zijn schilderijen en tekeningen zijn wereldwijd tentoongesteld. De tentoonstelling in het H’ART Museum belooft een spectaculair overzicht te bieden van zijn werk.