Trevifontein – De bekendste fontein van Rome

Rome, de eeuwige stad, staat bekend om zijn rijke geschiedenis en prachtige architectuur. Een van de meest iconische bezienswaardigheden van de stad is de Trevifontein, ook wel bekend als de Fontana di Trevi. Deze adembenemende fontein trekt dagelijks duizenden bezoekers van over de hele wereld. In dit artikel zullen we de geschiedenis, het ontwerp en de betekenis van de Trevifontein verkennen.

1. De geschiedenis van de Trevifontein

De Trevifontein werd gebouwd in de 18e eeuw en is een meesterwerk van de barokke architectuur. Het ontwerp van de fontein is het resultaat van een wedstrijd die werd uitgeschreven door paus Clemens XII. De architect Nicola Salvi won de wedstrijd en begon met de bouw van de fontein in 1732. Het duurde echter meer dan 30 jaar voordat de fontein voltooid was.

De Trevifontein is gebouwd op de plek waar volgens de legende een meisje een bron ontdekte. De naam “Trevifontein” is afgeleid van het Latijnse woord “trivium”, wat “drie wegen” betekent. De fontein markeert het punt waar drie oude Romeinse wegen samenkomen.

2. Het ontwerp van de Trevifontein

De Trevifontein is een imposante fontein die een hele zijde van een gebouw beslaat. Het centrale element van de fontein is een beeld van Neptunus, de god van de zee. Neptunus staat op een schelpvormige strijdwagen, getrokken door twee gevleugelde paarden. Aan beide zijden van Neptunus zijn beelden van tritons te zien, mythologische wezens die half mens en half vis zijn.

Het ontwerp van de Trevifontein is zeer gedetailleerd en bevat veel symboliek. De fontein is versierd met beelden en reliëfs die verwijzen naar de zee, de overvloed en de vruchtbaarheid. Het water dat uit de fontein stroomt, symboliseert de eeuwige jeugd.

Lees ook:   Gioacchino Rossini (1792-1868) - Italiaanse componist

2.1 Het belang van water in Rome

In de tijd van het oude Rome was water van levensbelang. Rome was een enorme stad en had een constant aanvoer van water nodig voor de bevolking en de openbare baden. Het aquaductsysteem van Rome was een technisch hoogstandje en zorgde ervoor dat er water vanuit de bergen naar de stad kon worden gebracht.

De Trevifontein was een van de vele fonteinen en aquaducten die werden gebouwd om water naar de stad te brengen. Het was niet alleen een functioneel bouwwerk, maar ook een symbool van de welvaart en de macht van Rome.

3. De betekenis van de Trevifontein

De Trevifontein heeft door de jaren heen verschillende betekenissen gehad. In de tijd van de Romeinen werd de fontein gezien als een bron van water en vruchtbaarheid. Het gooien van een muntje in de fontein zou geluk brengen.

Tegenwoordig staat de Trevifontein symbool voor de romantiek. Volgens de legende zal degene die een muntje over zijn schouder in de fontein werpt, terugkeren naar Rome. Dit heeft ertoe geleid dat de fontein een populaire plek is geworden voor verliefde stelletjes.

4. Conclusie

De Trevifontein is een van de meest indrukwekkende bezienswaardigheden van Rome. Met zijn prachtige barokke architectuur en rijke symboliek trekt de fontein jaarlijks miljoenen bezoekers. Of je nu gelooft in de magische krachten van de fontein of gewoon wilt genieten van de schoonheid ervan, een bezoek aan de Trevifontein is een must tijdens je verblijf in Rome.

5. Veelgestelde vragen

5.1 Wat gebeurt er met het geld dat in de Trevifontein wordt gegooid?

Het geld dat in de Trevifontein wordt gegooid, wordt verzameld en gebruikt voor liefdadigheidsdoeleinden. Het wordt gedoneerd aan organisaties die zich inzetten voor het behoud van het cultureel erfgoed van Rome.

Lees ook:   De teerling is geworpen – Herkomst en betekenis

5.2 Hoe vaak wordt de Trevifontein schoongemaakt?

De Trevifontein wordt regelmatig schoongemaakt om ervoor te zorgen dat hij er altijd op zijn best uitziet. Het schoonmaken gebeurt meestal ’s nachts, wanneer er minder bezoekers zijn.

5.3 Wat is de beste tijd om de Trevifontein te bezoeken?

De Trevifontein is altijd drukbezocht, maar als je de grote drukte wilt vermijden, kun je het beste vroeg in de ochtend of laat in de avond gaan. Op deze momenten is het meestal iets rustiger.

5.4 Mag je in de Trevifontein zwemmen?

Nee, zwemmen in de Trevifontein is ten strengste verboden. Het is belangrijk om de fontein te respecteren en ervoor te zorgen dat deze voor iedereen intact blijft.

5.5 Is de Trevifontein ’s nachts verlicht?

Ja, de Trevifontein wordt ’s nachts prachtig verlicht. De verlichting geeft de fontein een magische sfeer en zorgt ervoor dat hij ook ’s avonds een bezoek waard is.

Met zijn rijke geschiedenis, adembenemende ontwerp en betoverende charme blijft de Trevifontein een van de meest geliefde bezienswaardigheden van Rome. Of je nu een muntje in de fontein werpt voor geluk of gewoon wilt genieten van de prachtige architectuur, een bezoek aan de Trevifontein is een ervaring die je niet mag missen tijdens je verblijf in Rome.