Top 25 – Zigeunerwoorden in het Nederlands

Het Nederlands is een rijke taal met veel verschillende woorden die hun oorsprong hebben in verschillende culturen en talen. Een van deze culturen is de zigeunercultuur, die een belangrijke invloed heeft gehad op de Nederlandse taal. In dit artikel zullen we de top 25 zigeunerwoorden in het Nederlands bespreken en hun betekenis uitleggen.

1. Apekool
Apekool betekent onzin. Het is een samentrekking van de woorden “aap” en “kool”, wat duidt op de gekke fratsen die apen soms uithalen.

2. Bargoens

3. Blikkie
Blikkie betekent auto. Het woord is afgeleid van het Duitse “Blechkarre”, wat “blikken kar” betekent.

4. Boemelen
Boemelen betekent langzaam aan doen, slenteren. Het woord is afgeleid van het Duitse woord “bummeln”.

5. Djoeken
Djoeken betekent rijden. Het komt van het Romani-woord “djuk” wat “rijden” betekent.

6. Gajes

7. Ginnegappen
Ginnegappen betekent lachen om iets kleins. Het woord komt van het Romani-woord “ginav”, wat “lol maken” betekent.

8. Jatten
Jatten betekent stelen. Het is een verbastering van het Romani-woord “džat”, wat “nemen” betekent.

9. Jenten
Jenten betekent bedelen. Het komt van het Romani-woord “džand”, wat “bedelen” betekent.

10. Kachelen
Kachelen betekent lopen. Het komt van het Romani-woord “kachal”, wat “lopen” betekent.

11. Kelderluik
Een kelderluik is een luik dat toegang geeft tot de kelder. Het woord is afgeleid van het Romani-woord “kelder”, wat “huis” betekent, en “luik”, wat “deur” betekent.

Lees ook:   robert baden powell

12. Klabak

13. Klessebessen
Klessebessen betekent kletsen, praten. Het woord komt van het Romani-woord “kles”, wat “praten” betekent.

14. Kluiven
Kluiven betekent eten. Het komt van het Romani-woord “kluwen”, wat “eten” betekent.

15. Lederjan
Een lederjan is een leren jas. Het woord is afgeleid van het Duitse woord “Lederjacke”.

16. Luilekkerland
Luilekkerland is een plek waar het altijd goed toeven is. Het woord komt van het Romani-woord “luli”, wat “goed” betekent, en “lekker”, wat “lekker” betekent.

17. Patsen
Patsen betekent opscheppen. Het is een verbastering van het Romani-woord “patjan”, wat “verkopen” betekent.

18. Piepelen
Piepelen betekent pesten, plagen. Het komt van het Romani-woord “pijpal”, wat “vervelen” betekent.

19. Pleite
Pleite betekent weg, verdwenen. Het is afgeleid van het Romani-woord “pleten”, wat “weggaan” betekent.

20. Scharrelen
Scharrelen betekent rommelen, klungelen. Het komt van het Romani-woord “šar”, wat “ding” of “zaak” betekent.

21. Sjacheren

22. Smoezen
Smoezen betekent praten over iets dat niet waar is. Het komt van het Romani-woord “smuzen”, wat “liegen” betekent.

23. Stiekem
Stiekem betekent achterbaks, geheim. Het komt van het Romani-woord “stik”, wat “geheim” betekent.

24. Tippelen

25. Zwerven
Zwerven betekent rondtrekken. Het komt van het Romani-woord “tsjiriben”, wat “rondtrekken” betekent.

De zigeunercultuur heeft een belangrijke invloed gehad op de Nederlandse taal. Bovenstaande woorden zijn slechts een greep uit het grote aantal zigeunerwoorden die in het Nederlands zijn opgenomen. Door deze woorden te gebruiken, brengen we een stukje van de zigeunercultuur in onze taal.

Lees ook:   De geschiedenis van Koningsdag

Q1. Wat is de oorsprong van het woord “Bargoens”?
A1. Bargoens is de geheimtaal van zigeuners en andere groepen zoals landlopers en dieven. Het is een mengeling van Nederlands, Hebreeuws, Jiddisch en Russisch.

Q2. Wat betekent het woord “Gajes”?
A2. Gajes betekent tuig, schorriemorrie. Het woord is afgeleid van het Romani-woord “gajo”, wat “niet-zigeuner” betekent.

Q3. Waar komt het woord “Klabak” vandaan?
A3. Een klabak is een politieagent. Het woord is afgeleid van het Turkse woord “kalpak”, wat “muts” betekent.

Q4. Wat is de betekenis van het woord “Sjacheren”?
A4. Sjacheren betekent onderhandelen, handelen. Het komt van het Hebreeuwse woord “sachar”, wat “loon” betekent.

Q5. Wat betekent het woord “Tippelen”?
A5. Tippelen betekent prostitutie bedrijven. Het komt van het Romani-woord “tip”, wat “geld” betekent.