Thomas Jefferson (1743-1826) – President van Amerika

Thomas Jefferson was een van de grondleggers van de Verenigde Staten van Amerika. Hij werd geboren op 13 april 1743 in Shadwell, Virginia en stierf op 4 juli 1826. Jefferson was een vooraanstaand politicus, wetenschapper, schrijver, architect en landeigenaar. Hij speelde een belangrijke rol in de Amerikaanse Revolutie en was de derde president van de Verenigde Staten. In dit artikel zullen we meer leren over Thomas Jefferson en zijn leven.

Jeugd en Familie

Thomas Jefferson werd geboren in een familie van plantage-eigenaren. Zijn vader, Peter Jefferson, was een vooraanstaand landeigenaar in Virginia en zijn moeder, Jane Randolph Jefferson, was afkomstig van een prominente familie in Virginia. Jefferson had zes broers en zussen en was de derde zoon in de familie.

Op jonge leeftijd werd Jefferson naar een privéschool gestuurd en later naar het College van William en Mary in Virginia. Hij studeerde af in 1762 en begon toen te studeren voor de rechten. In 1767 begon hij zijn eigen advocatenpraktijk.

Politieke Carrière

Jefferson had een lange en succesvolle politieke carrière. In 1769 werd hij verkozen tot de Virginia House of Burgesses en diende hij daar tot 1774. In 1775 werd hij gekozen tot het Continentale Congres en speelde hij een belangrijke rol bij het opstellen van de Onafhankelijkheidsverklaring van de Verenigde Staten.

In 1779 werd Jefferson gekozen tot gouverneur van Virginia en diende hij in die functie tot 1781. In 1784 werd hij naar Europa gestuurd als ambassadeur van de Verenigde Staten en diende hij als minister van Frankrijk van 1785-1789. In 1797 werd hij vicepresident van de Verenigde Staten onder president John Adams. In 1801 werd hij verkozen tot president van de Verenigde Staten en diende hij twee termijnen tot 1809.

Lees ook:   Isolatie en ontbering in afgelegen vuurtorens

Leven als President

Als president van de Verenigde Staten was Thomas Jefferson bekend om zijn verzet tegen een sterke overheid en voor zijn steun voor de rechten van individuen. Hij was ook een voorstander van de uitbreiding van het land naar het westen en de aankoop van Louisiana van Frankrijk in 1803.

Tijdens zijn ambtstermijn als president richtte Jefferson de United States Military Academy op in West Point, New York. Hij verhoogde ook de belasting op geïmporteerde goederen en verlaagde de belasting op binnenlandse producten. Jefferson was een voorstander van landbouw en was tegen de oprichting van banken en industriële ontwikkeling.

Na zijn presidentschap ging Thomas Jefferson terug naar zijn landgoed in Virginia, waar hij zijn tijd besteedde aan wetenschappelijk onderzoek, schrijven en tuinieren. Hij stierf op 4 juli 1826, op dezelfde dag als John Adams, zijn voormalige vicepresident en rivaal.

1. Wanneer werd Thomas Jefferson geboren?
Thomas Jefferson werd geboren op 13 april 1743.

2. Wat was de politieke carrière van Thomas Jefferson?
Thomas Jefferson had een lange en succesvolle politieke carrière. Hij diende als gouverneur van Virginia, minister van Frankrijk, vicepresident en president van de Verenigde Staten.

3. Wat was de belangrijkste prestatie van Thomas Jefferson als president?

4. Waar stierf Thomas Jefferson?
Thomas Jefferson stierf op zijn landgoed in Virginia op 4 juli 1826.

Lees ook:   Paleis Huis ten Bosch – Woonpaleis Koninklijk gezin

5. Wat deed Thomas Jefferson na zijn presidentschap?

In conclusie, Thomas Jefferson was een belangrijke figuur in de Amerikaanse geschiedenis. Hij was een veelzijdige man die uitblonk in politiek, wetenschap, schrijven en architectuur. Hij speelde een belangrijke rol in de Amerikaanse Revolutie en was de derde president van de Verenigde Staten. Zijn nalatenschap leeft voort in het land dat hij hielp vormgeven en zijn ideeën hebben nog steeds invloed op de politiek en de samenleving van vandaag.