Skelet van Ierse ‘reus’ verwijderd uit Londens museum

In het Londense museum, het Hunterian Museum, is onlangs het skelet van een Ierse ‘reus’ verwijderd. Dit skelet hoort toe aan een man die in de 18e eeuw leefde en afkomstig was uit het Ierse dorpje Killybegs. Het skelet, dat 2,3 meter lang is, stond al sinds 1801 in het museum en trok jaarlijks duizenden bezoekers.

Wie was de Ierse ‘reus’?

De Ierse ‘reus’, ook wel bekend als Charles Byrne, werd geboren in 1761 in Killybegs. Hij leed aan een zeldzame aandoening die bekend staat als gigantisme. Hierdoor bleef zijn lichaam doorgroeien, ook na zijn puberteit. Toen hij in 1782 naar Londen verhuisde, werd hij al snel bekend om zijn indrukwekkende lengte.

Byrne zag zijn lengte als een last en wilde na zijn dood niet tentoongesteld worden als freakshow. Hij gaf dan ook aan dat hij begraven wilde worden in zee. Echter, na zijn dood in 1783 werd zijn lichaam gestolen door wetenschapper John Hunter. Hunter wilde het skelet gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek en tentoonstellen in zijn museum.

De discussie rondom het skelet

Sinds de diefstal van het skelet in 1783 is er veel discussie geweest over wat er met het lichaam van Byrne moest gebeuren. Veel mensen, waaronder de Ierse overheid, pleitten ervoor om het skelet terug te geven aan Ierland en Byrne alsnog een zeemansgraf te geven.

Echter, het museum weigerde het skelet terug te geven en stelde dat het skelet een belangrijk wetenschappelijk object was. Ook na de opening van het gigantisme-onderzoek in Ierland in 2015, waarbij alle resten van giganten werden teruggegeven aan hun plaats van afkomst, weigerde het museum om het skelet terug te sturen.

Lees ook:   Gamal Abdel Nasser – Egyptische president

De verwijdering van het skelet

Na jarenlange discussie heeft het museum nu toch besloten om het skelet van Byrne te verwijderen. Het museum heeft aangegeven dat zij de wens van Byrne respecteren en het skelet terug zullen geven aan de zee, waar hij uiteindelijk begraven zal worden.

De verwijdering van het skelet heeft echter ook negatieve reacties opgeleverd. Veel mensen vinden het zonde dat het skelet niet meer te zien zal zijn in het museum en zien het als een verlies voor de wetenschap. Ook wordt er kritiek geuit op het feit dat het museum heeft gewacht tot er veel aandacht was voor de zaak, voordat zij het skelet verwijderden.

De verwijdering van het skelet van de Ierse ‘reus’ uit het Hunterian Museum heeft veel discussie opgeleverd. Hoewel het museum het skelet lange tijd als belangrijk wetenschappelijk object heeft gezien, hebben zij nu uiteindelijk besloten om de wens van Byrne te respecteren en het skelet terug te geven aan de zee. Hoewel deze beslissing niet door iedereen wordt toegejuicht, is het wel een stap in de richting van het respecteren van de wensen van de overledene.

1. Waarom wilde Byrne niet tentoongesteld worden?

2. Waarom wilde het museum het skelet niet teruggeven?

Het museum stelde dat het skelet een belangrijk wetenschappelijk object was.

3. Waarom heeft het museum zo lang gewacht met het verwijderen van het skelet?

Dit is niet bekend, maar er wordt kritiek geuit op het feit dat het museum heeft gewacht tot er veel aandacht was voor de zaak, voordat zij het skelet verwijderden.

Lees ook:   Overzichtelijke geschiedenis van Oekraïne | Historiek

4. Waarom wordt er kritiek geuit op de verwijdering van het skelet?

5. Waar zal het skelet van Byrne begraven worden?

Het skelet zal teruggegeven worden aan de zee, waar Byrne uiteindelijk begraven zal worden.