Schilderijen van Vincent van Gogh

Vincent van Gogh is een van de meest geprezen schilders van de 19e eeuw. Hij werd geboren op 30 maart 1853 in het Nederlandse dorpje Zundert en stierf op 29 juli 1890 in het Franse dorpje Auvers-sur-Oise. Van Gogh was een kunstenaar die bekend stond om zijn gebruik van felle kleuren en zijn expressieve penseelstreken. Hij maakte in totaal meer dan 2000 kunstwerken, waarvan er vele wereldberoemd zijn geworden.

In dit artikel bespreken we de schilderijen van Vincent van Gogh. We zullen zijn leven kort belichten en daarna dieper ingaan op zijn meest bekende werken. Ook zullen we enkele veelgestelde vragen over Van Gogh en zijn kunst beantwoorden.

Het leven van Vincent van Gogh

Vincent van Gogh werd geboren in een predikantenfamilie. Hij begon zijn carrière als kunstenaar in 1880, nadat hij verschillende banen had gehad, onder andere als onderwijzer en kunsthandelaar. Van Gogh verhuisde naar Brussel om te studeren, maar hij verliet de academie na slechts een jaar. In 1886 verhuisde hij naar Parijs om dichter bij zijn broer Theo te zijn, die daar als kunsthandelaar werkte. Het was in Parijs dat Van Gogh zijn stijl ontwikkelde en zich liet inspireren door de impressionistische en neo-impressionistische schilders die destijds in de stad werkten.

In 1888 besloot Van Gogh naar het zuiden van Frankrijk te verhuizen vanwege het zonnige weer en het landschap. Het was daar dat hij enkele van zijn bekendste werken maakte, waaronder “De Sterrennacht” en “Zonnebloemen”. In 1889 werd Van Gogh opgenomen in een psychiatrische inrichting na een zenuwinzinking. Hij schilderde echter nog steeds en maakte enkele van zijn meest indrukwekkende werken, zoals “Korenvelden met Kraaien”. Van Gogh stierf in 1890, slechts 37 jaar oud, aan de gevolgen van zelfverminking.

Lees ook:   Celibaat – een korte geschiedenis

De schilderijen van Vincent van Gogh

Van Gogh’s schilderijen zijn wereldberoemd vanwege hun expressieve penseelstreken en het gebruik van felle kleuren. Hij schilderde voornamelijk landschappen en portretten, waarbij hij vaak mensen uit zijn directe omgeving als model gebruikte. Hieronder bespreken we enkele van zijn meest bekende werken.

1. De Sterrennacht

“De Sterrennacht” is een van Van Gogh’s meest bekende werken en toont een nachtelijk landschap met een cipresboom en een kerk. Het schilderij toont een hemel vol sterren en een maan die boven de heuvels opkomt. Van Gogh schilderde dit werk in 1889 terwijl hij in de psychiatrische inrichting Saint-Paul-de-Mausole verbleef.

2. Zonnebloemen

“Zonnebloemen” is een serie van vijf schilderijen die Van Gogh tussen 1888 en 1889 maakte. De schilderijen tonen een vaas met zonnebloemen tegen een gele achtergrond. Van Gogh wilde met deze serie de schoonheid van de natuur vastleggen.

3. Caféterras bij nacht

“Caféterras bij nacht” is een schilderij dat Van Gogh in 1888 maakte. Het toont een caféterras in de Zuid-Franse stad Arles. Het schilderij toont mensen die aan tafeltjes zitten en een sterrenhemel boven het terras.

4. Korenvelden met Kraaien

“Korenvelden met Kraaien” is een schilderij dat Van Gogh in 1890 maakte, enkele weken voor zijn dood. Het toont een landschap met korenvelden en een groep kraaien die zich in de lucht bevinden. Het schilderij wordt vaak gezien als een uiting van Van Gogh’s gevoel van eenzaamheid en wanhoop.

Veelgestelde vragen over Van Gogh en zijn kunst

1. Waarom schilderde Van Gogh met zulke felle kleuren?

Lees ook:   De uitvinding van de kaasschaaf

Van Gogh wilde met zijn kleurgebruik emoties oproepen bij de kijker. Hij gebruikte felle kleuren om de schoonheid van de natuur en het leven te benadrukken.

2. Waarom sneed Van Gogh zijn oor af?

Het is niet duidelijk waarom Van Gogh zijn oor afsneed, maar het is bekend dat hij leed aan verschillende mentale stoornissen en dat hij een zenuwinzinking had.

3. Was Van Gogh tijdens zijn leven succesvol als kunstenaar?

Nee, Van Gogh was tijdens zijn leven niet succesvol als kunstenaar. Hij verkocht slechts één schilderij tijdens zijn leven.

4. Waarom wordt Van Gogh tegenwoordig zo geprezen als kunstenaar?

Van Gogh wordt tegenwoordig gezien als een van de grootste schilders aller tijden vanwege zijn unieke stijl en het feit dat hij zijn emoties in zijn schilderijen legde. Bovendien had hij een grote invloed op de moderne kunst.

5. Waar kan ik de schilderijen van Van Gogh bekijken?

De schilderijen van Van Gogh zijn te zien in verschillende musea over de hele wereld. Het Van Gogh Museum in Amsterdam heeft de grootste collectie Van Gogh-schilderijen. Andere musea met Van Gogh-schilderijen zijn onder andere het Museum of Modern Art in New York en het Musée d’Orsay in Parijs.

Vincent van Gogh was een van de grootste schilders aller tijden en zijn schilderijen zijn wereldberoemd. Hij maakte meer dan 2000 kunstwerken, waarvan er vele tot op de dag van vandaag bewonderd worden. Zijn stijl, met het gebruik van felle kleuren en expressieve penseelstreken, was uniek en had een grote invloed op de moderne kunst. In dit artikel hebben we enkele van zijn bekendste werken besproken en enkele veelgestelde vragen over zijn leven en kunst beantwoord.