Rijksmuseum van Oudheden onttrekt Ninevé aan vergetelheid

In het hart van Nederland bevindt zich het prachtige Rijksmuseum van Oudheden, een plek waar geschiedenis tot leven komt. Dit museum heeft onlangs een bijzondere tentoonstelling geopend met als doel Ninevé, een oude stad in het huidige Irak, terug te brengen in het collectieve geheugen. Met behulp van archeologische vondsten en interactieve displays wordt bezoekers de mogelijkheid geboden om zich onder te dompelen in de rijke geschiedenis van deze verloren stad.

De opkomst en ondergang van Ninevé

Ninevé was ooit de hoofdstad van het Assyrische rijk en werd gesticht in de 7e eeuw voor Christus. De stad kende haar hoogtijdagen onder koning Assurbanipal, die bekend stond om zijn uitgebreide bibliotheek met kleitabletten. Helaas leed Ninevé uiteindelijk een tragisch lot en werd het verwoest door een coalitie van vijanden.

Decennialang werd Ninevé vergeten, begraven onder het zand en de tijd. Het was pas in de 19e eeuw dat archeologen de ruïnes van deze verloren stad ontdekten. Sindsdien zijn er talloze opgravingen gedaan en zijn er waardevolle kunstschatten en artefacten uit Ninevé naar boven gekomen.

Een unieke tentoonstelling

Het Rijksmuseum van Oudheden heeft deze archeologische vondsten gebruikt om een unieke tentoonstelling samen te stellen. Bezoekers kunnen een kijkje nemen in het oude Ninevé en zich verwonderen over de prachtige kunstwerken en architectuur die de stad ooit sierden. Daarnaast zijn er interactieve displays waarbij bezoekers zelf kunnen ervaren hoe het was om in Ninevé te leven.

De betekenis van Ninevé

De tentoonstelling benadrukt ook de historische en culturele betekenis van Ninevé. Als hoofdstad van het Assyrische rijk speelde de stad een cruciale rol in de oudheid. De kunst en architectuur uit Ninevé hebben invloed gehad op latere beschavingen en zijn van onschatbare waarde voor het begrijpen van onze geschiedenis.

Lees ook:   Feyenoord-fans niet vervolgd voor vernielen fontein Rome

Door Ninevé aan de vergetelheid te onttrekken, hoopt het Rijksmuseum van Oudheden bezoekers te inspireren en te informeren over deze bijzondere stad en haar rol in de wereldgeschiedenis.

Wat zijn de openingstijden van de tentoonstelling?

De tentoonstelling is geopend van dinsdag tot en met zondag, van 10:00 tot 17:00 uur.

Is de tentoonstelling geschikt voor kinderen?

Ja, de tentoonstelling is geschikt voor alle leeftijden. Kinderen kunnen op een speelse manier kennismaken met de geschiedenis van Ninevé.

Zijn er rondleidingen beschikbaar?

Ja, er zijn regelmatig rondleidingen door de tentoonstelling. Deze worden gegeven door ervaren gidsen die veel kennis hebben over Ninevé en haar geschiedenis.

Kan ik tickets online kopen?

Ja, het is mogelijk om tickets voor de tentoonstelling online te kopen via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Zijn er speciale evenementen gepland in verband met de tentoonstelling?

Ja, er worden verschillende evenementen georganiseerd in verband met de tentoonstelling. Houd de website van het museum in de gaten voor meer informatie.

Met de tentoonstelling “Rijksmuseum van Oudheden onttrekt Ninevé aan vergetelheid” brengt het museum op indrukwekkende wijze de geschiedenis van deze verloren stad tot leven. Bezoekers worden ondergedompeld in de rijke cultuur van Ninevé en kunnen genieten van de prachtige kunstwerken en artefacten die uit de opgravingen zijn voortgekomen. Door Ninevé te herontdekken, worden we eraan herinnerd hoe belangrijk het is om onze geschiedenis te koesteren en te behouden voor toekomstige generaties.