Oberstdorf, een dorpje in het Derde Rijk

Oberstdorf is een klein dorp in het zuiden van Duitsland, gelegen in de deelstaat Beieren. Het is een prachtig dorpje dat bekend staat om zijn wintersportmogelijkheden. Maar er is meer te ontdekken in Oberstdorf. In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis van het dorpje, met name de periode van het Derde Rijk.

1. De geschiedenis van Oberstdorf
Oberstdorf heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de Middeleeuwen. Het dorpje was toen een belangrijk handelscentrum tussen Duitsland en Italië. In de 19e eeuw werd Oberstdorf een populaire vakantiebestemming vanwege de prachtige natuur en het gezonde klimaat.

2. Oberstdorf onder het Derde Rijk
Tijdens de periode van het Derde Rijk had Oberstdorf een belangrijke rol als trainingscentrum voor de Duitse skiërs. Adolf Hitler was een fervent skiër en had een grote interesse in het ontwikkelen van de Duitse skiteams. In 1936 werden de Olympische Winterspelen gehouden in Garmisch-Partenkirchen, niet ver van Oberstdorf. De skischans in Oberstdorf werd toen gebruikt als trainingscentrum voor de Duitse skiteams.

3. Het concentratiekamp in Oberstdorf
In Oberstdorf was ook een concentratiekamp gevestigd tijdens het Derde Rijk. Het kamp was gevestigd in een voormalig hotel en was bedoeld voor politieke gevangenen en krijgsgevangenen. Het kamp werd in 1945 bevrijd door de Amerikaanse troepen.

4. De impact van het Derde Rijk op Oberstdorf
De periode van het Derde Rijk heeft een grote impact gehad op Oberstdorf. Na de oorlog was het dorpje in puin en moest het weer worden opgebouwd. Het concentratiekamp herinnert ons aan de gruwelijke daden van de nazi’s en de verschrikkelijke gevolgen van de Tweede Wereldoorlog.

Lees ook:   De criminele familie van Louis van Gaal

5. FAQ’s
Q1. Kan ik nog steeds skiën in Oberstdorf?
Ja, Oberstdorf is nog steeds een populaire wintersportbestemming.

Q2. Is het concentratiekamp nog steeds te bezoeken?
Nee, het voormalige hotel waar het concentratiekamp was gevestigd, is nu een appartementencomplex.

Q3. Is er een museum in Oberstdorf over de geschiedenis van het dorp?
Ja, er is een museum genaamd Heimatmuseum Oberstdorf, waar je meer kunt leren over de geschiedenis van het dorp.

Q4. Wat zijn de andere bezienswaardigheden in Oberstdorf?
Er zijn verschillende prachtige kerken en kloosters in Oberstdorf, zoals de Pfarrkirche St. Johannes Baptist en de Kapelle Maria Hilf.

Q5. Hoe kom ik naar Oberstdorf?
Oberstdorf is goed bereikbaar met de auto, trein of bus.

Oberstdorf is een prachtig dorpje met een rijke geschiedenis. De periode van het Derde Rijk heeft een grote impact gehad op het dorp en herinnert ons aan de verschrikkelijke gevolgen van de Tweede Wereldoorlog. Toch is Oberstdorf een plek waar je kunt genieten van de prachtige natuur en de wintersportmogelijkheden.