Notre-Dame – Gotische kathedraal in Parijs

Notre-Dame, een gotische kathedraal in Parijs, is een van de meest bezochte bezienswaardigheden ter wereld. Het staat bekend om zijn prachtige architectuur en rijke geschiedenis. In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis, architectuur en andere interessante feiten over deze prachtige kathedraal.

Geschiedenis van Notre-Dame

De bouw van Notre-Dame begon in 1163 onder leiding van bisschop Maurice de Sully en duurde meer dan 200 jaar. Het was de thuisbasis van vele koninklijke evenementen, waaronder de kroning van Hendrik VI van Engeland in 1431 en de kroning van Napoleon Bonaparte als keizer in 1804.

Tijdens de Franse Revolutie werd de kathedraal geplunderd en beschadigd, waardoor veel van de religieuze kunstwerken werden vernietigd. Het werd later gerestaureerd door de beroemde architect Eugène Viollet-le-Duc in de 19e eeuw.

Architectuur van Notre-Dame

Notre-Dame staat bekend om zijn gotische architectuur, die bekend staat om zijn hoge gewelven, grote ramen en spitsbogen. Het interieur van de kathedraal is indrukwekkend met zijn prachtige glas-in-loodramen en vele kapellen en altaren.

Een van de meest opvallende kenmerken is de westelijke gevel, die drie grote portalen heeft met beelden van heiligen en profeten. Het zuidelijke portaal staat bekend als het Portail de la Vierge en heeft een prachtige beeltenis van Maria met de baby Jezus.

Andere interessante feiten over Notre-Dame

– De kathedraal heeft twee torens van elk 69 meter hoog. Deze torens zijn toegankelijk voor het publiek en bieden een prachtig uitzicht over Parijs.

– Notre-Dame heeft een van de grootste klokken ter wereld, genaamd Emmanuel. Het weegt meer dan 13 ton en is meer dan 2 meter hoog.

Lees ook:   Dat is een mijl op zeven – Herkomst en betekenis

– Victor Hugo schreef zijn beroemde roman ‘De Klokkenluider van de Notre-Dame’ in 1831, waarin de kathedraal een prominente rol speelt.

– De kathedraal heeft een schat aan kunstwerken en religieuze relikwieën, waaronder de doornenkroon van Jezus.

FAQs:

1. Wat is de betekenis van de naam Notre-Dame?
Notre-Dame betekent ‘Onze Lieve Vrouw’ in het Frans en verwijst naar Maria, moeder van Jezus.

2. Is de kathedraal open voor bezoekers?
Ja, de kathedraal is open voor het publiek en biedt dagelijks rondleidingen aan.

3. Wat is de beste tijd om Notre-Dame te bezoeken?
De beste tijd om Notre-Dame te bezoeken is vroeg in de ochtend of laat in de middag, wanneer het minder druk is.

4. Wat zijn enkele andere bezienswaardigheden in de buurt van Notre-Dame?
Andere bezienswaardigheden in de buurt van Notre-Dame zijn het Louvre Museum, de Eiffeltoren en de Arc de Triomphe.

5. Hoe lang duurt het om de kathedraal te bezichtigen?
Het duurt ongeveer 1-2 uur om de kathedraal te bezichtigen, afhankelijk van hoeveel tijd je wilt besteden aan het verkennen van de verschillende kapellen en altaren.

Notre-Dame is een van de meest indrukwekkende kathedralen ter wereld en een must-see bezienswaardigheid in Parijs. Het heeft een rijke geschiedenis en prachtige architectuur die bezoekers van over de hele wereld aantrekt. Of je nu geïnteresseerd bent in religie, geschiedenis of architectuur, Notre-Dame heeft voor iedereen iets te bieden. Mis deze prachtige kathedraal niet tijdens je volgende reis naar Parijs!