Mostar, of de waanzin van een oorlog

De Bosnische stad Mostar heeft een lange geschiedenis van oorlog en conflict. De stad, gelegen in het zuiden van Bosnië en Herzegovina, is vooral bekend om zijn iconische brug, de Stari Most. Deze brug, die in de 16e eeuw werd gebouwd, was een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. Helaas werd de brug tijdens de oorlog in Bosnië (1992-1995) vernietigd en pas in 2004 herbouwd.

In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis van Mostar en de impact van de oorlog op de stad en haar inwoners.

De geschiedenis van Mostar

Mostar werd gesticht in de 15e eeuw en was lange tijd een belangrijk handelscentrum tussen het Ottomaanse Rijk en de rest van Europa. De stad was een smeltkroes van verschillende culturen en religies en er woonden zowel moslims, christenen als joden.

In de 19e eeuw kwam Mostar onder Oostenrijks-Hongaars bestuur en begon de stad te moderniseren. Er werden nieuwe gebouwen gebouwd en de stad groeide uit tot een belangrijk cultureel centrum.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Mostar bezet door de nazi’s en was er sprake van etnische zuiveringen. Na de oorlog kwam Mostar onder Joegoslavisch bestuur en groeide de stad opnieuw uit tot een belangrijk cultureel en economisch centrum.

De oorlog in Bosnië

In de jaren negentig van de vorige eeuw brak er echter opnieuw conflict uit in Bosnië en Herzegovina. De oorlog, die duurde van 1992 tot 1995, was een van de bloedigste conflicten in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog.

Lees ook:   De sportieve derby – Herkomst van het begrip

Tijdens de oorlog werd Mostar zwaar getroffen. De stad werd verdeeld in een Bosnisch-Kroatisch deel en een Bosniak deel en er werd hevig gevochten om de controle over de stad. In 1993 werd de historische brug, de Stari Most, vernietigd door Kroatische troepen.

Na de oorlog

Na de oorlog werd er hard gewerkt aan de wederopbouw van Mostar. De brug werd herbouwd en in 2004 heropend. Ook werden veel andere gebouwen en monumenten gerestaureerd.

Toch is de stad nog steeds verdeeld en zijn er spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Veel Bosniakken voelen zich nog steeds achtergesteld en gediscrimineerd ten opzichte van de Bosnische Kroaten.

1. Wat is de Stari Most?
De Stari Most is een historische brug in Mostar, Bosnië en Herzegovina.

2. Wanneer werd de Stari Most gebouwd?
De Stari Most werd gebouwd in de 16e eeuw.

3. Wanneer werd de Stari Most vernietigd?
De Stari Most werd tijdens de oorlog in Bosnië (1992-1995) vernietigd.

4. Wanneer werd de Stari Most herbouwd?
De Stari Most werd herbouwd en heropend in 2004.

5. Wat was de impact van de oorlog op Mostar?
De oorlog had een verwoestende impact op Mostar. De stad werd verdeeld en er werd hevig gevochten om de controle over de stad. Veel gebouwen en monumenten werden vernietigd of beschadigd.