Molière (1622-1673) – Franse toneelschrijver

Molière (1622-1673) – Franse Toneelschrijver

Molière, geboren als Jean-Baptiste Poquelin op 15 januari 1622 in Parijs, was een van de grootste Franse toneelschrijvers. In dit artikel zullen we zijn leven, werk en invloed op de Franse literatuur in de 17e eeuw bespreken.

I. Het Leven van Molière

Molière werd geboren in een welgestelde familie van textielhandelaren, maar hij had al snel interesse in theater. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Orléans, maar brak zijn studie af om acteur te worden.

In 1643 richtte Molière zijn eigen theatergezelschap op, genaamd ‘l’Illustre Théâtre’. Hoewel het gezelschap niet erg succesvol was, bleef Molière schrijven en acteren. In 1658 verhuisde hij naar Parijs en richtte hij het theatergezelschap ‘La Troupe de Monsieur’ op, dat later bekend werd als ‘La Comédie Française’.

Molière trouwde in 1662 met Armande Béjart, een actrice uit zijn gezelschap die 20 jaar jonger was dan hij. Hun huwelijk was niet erg gelukkig en er waren geruchten dat Armande een affaire had met Molières broer.

In 1673 stierf Molière tijdens een uitvoering van zijn toneelstuk ‘Le Malade Imaginaire’. Hij was toen 51 jaar oud.

II. Het Werk van Molière

Molière schreef ongeveer 30 toneelstukken, waaronder komedies, tragedies en balletten. Zijn bekendste werken zijn ‘Tartuffe’, ‘Le Misanthrope’, ‘L’Avare’ en ‘Les Femmes Savantes’.

Molière was een meester in het schrijven van komedies en zijn stukken staan bekend om hun scherpe satire en humor. Hij bekritiseerde de hypocrisie en de corruptie van de kerk en de aristocratie, en stelde de menselijke zwakheden bloot.

Lees ook:   Rozenkrans – Een katholiek gebedssnoer

III. De Invloed van Molière op de Franse Literatuur

Molière had een enorme invloed op de Franse literatuur en het theater in de 17e eeuw. Hij introduceerde nieuwe thema’s en personages in de Franse literatuur, en zijn stijl van schrijven was revolutionair.

Molière’s toneelstukken waren vaak controversieel en werden bekritiseerd door de kerk en de aristocratie. Toch bleven zijn stukken populair bij het publiek en werden ze vaak opgevoerd.

IV. FAQs

1. Wat is de bekendste satire van Molière?
A: De bekendste satire van Molière is ‘Tartuffe’.

2. Wat is het meest controversiële toneelstuk van Molière?
A: Het meest controversiële toneelstuk van Molière was ‘Tartuffe’, vanwege de kritiek op de kerk.

3. Hoeveel toneelstukken heeft Molière geschreven?
A: Molière heeft ongeveer 30 toneelstukken geschreven.

4. Wat maakte Molière’s stijl van schrijven revolutionair?
A: Molière introduceerde nieuwe thema’s en personages in de Franse literatuur en zijn stijl van schrijven was scherp en satirisch.

5. Wat was Molière’s bekendste toneelstuk?
A: Molière’s bekendste toneelstuk was ‘Tartuffe’.

V. Conclusie

Molière was een van de grootste Franse toneelschrijvers van de 17e eeuw. Zijn stukken waren scherp, satirisch en humoristisch, en hij bekritiseerde de hypocrisie en de corruptie van de kerk en de aristocratie. Molière’s stijl van schrijven was revolutionair en zijn invloed op de Franse literatuur en het theater was enorm. Zijn toneelstukken worden nog steeds opgevoerd en zijn nog steeds relevant.

HTML tags used in this article:
– H1: Molière (1622-1673) – Franse toneelschrijver
– H2: I. Het Leven van Molière
– H3: II. Het Werk van Molière
– H3: III. De Invloed van Molière op de Franse Literatuur
– H4: IV. FAQs
– H2: V. Conclusie
– Bolded keywords: Molière, Franse toneelschrijver, theater, toneelstukken, komedies, satire, humor, kerk, aristocratie, Franse literatuur, revolutionair, controversieel, publiek, opgevoerd
– Bolded words: ‘l’Illustre Théâtre’, ‘La Troupe de Monsieur’, ‘Le Malade Imaginaire’, ‘Tartuffe’, ‘Le Misanthrope’, ‘L’Avare’, ‘Les Femmes Savantes’
– HTML tags: h1, h2, h3, h4, strong, em, p, ul, li.