Marie Antoinette – Koningin van Frankrijk

Marie Antoinette was een Oostenrijkse prinses die later koningin werd van Frankrijk. Ze werd geboren op 2 november 1755 in Wenen, Oostenrijk. Haar ouders waren keizerin Maria Theresia van Oostenrijk en keizer Frans I Stefan van het Heilige Roomse Rijk.

Jeugd van Marie Antoinette

Marie Antoinette was het jongste meisje van zestien kinderen. Ze werd als kind niet erg belangrijk gevonden, omdat ze niet als troonopvolger werd beschouwd. Ze bracht haar jeugd door in het paleis van Schönbrunn en werd opgevoed door gouvernantes.

In 1768, toen Marie Antoinette dertien was, werd ze uitgehuwelijkt aan Lodewijk-Auguste, de Dauphin van Frankrijk. De twee trouwden in 1770 en Marie Antoinette werd koningin van Frankrijk toen Lodewijk-Auguste in 1774 koning werd na de dood van zijn grootvader, Lodewijk XV.

Marie Antoinette als koningin

Marie Antoinette werd bekend om haar extravagante levensstijl en uitgaven. Ze hield van luxe en gaf veel geld uit aan kleding, juwelen en paleizen. Haar uitgaven waren een bron van kritiek en haat van het Franse volk, vooral omdat het land op dat moment in financiële crisis verkeerde.

Marie Antoinette werd ook bekritiseerd vanwege haar politieke beslissingen. Ze had een hekel aan de hervormingsbeweging en steunde graag de conservatieve krachten. Dit maakte haar impopulair bij het volk en droeg bij aan de groeiende ontevredenheid over de monarchie.

De Franse Revolutie

De Franse Revolutie begon in 1789 en betekende het einde van de monarchie. Marie Antoinette en Lodewijk-Auguste werden gevangen gezet in de Tuilerieën. In 1792 werd Lodewijk-Auguste afgezet en ter dood veroordeeld. Marie Antoinette werd ook ter dood veroordeeld en op 16 oktober 1793 onthoofd.

Lees ook:   ‘Im Westen nichts Neues ’ werd de dood van Remarques zuster

Marie Antoinette was een controversiële figuur in de geschiedenis van Frankrijk. Haar luxueuze levensstijl en politieke beslissingen droegen bij aan de groeiende ontevredenheid over de monarchie en uiteindelijk aan de Franse Revolutie. Haar dood betekende het einde van de monarchie en het begin van een nieuw tijdperk in de Franse geschiedenis.

Wat waren de hobby’s van Marie Antoinette?

Marie Antoinette hield van muziek, dansen en theater. Ze was ook geïnteresseerd in mode en gaf veel geld uit aan kleding en juwelen.

Waarom was Marie Antoinette impopulair bij het volk?

Marie Antoinette werd bekritiseerd vanwege haar extravagante levensstijl en politieke beslissingen. Ze had een hekel aan de hervormingsbeweging en steunde graag de conservatieve krachten. Dit maakte haar impopulair bij het volk en droeg bij aan de groeiende ontevredenheid over de monarchie.

Wanneer begon de Franse Revolutie?

De Franse Revolutie begon in 1789 en betekende het einde van de monarchie.

Werd Marie Antoinette ter dood veroordeeld?

Ja, Marie Antoinette werd ter dood veroordeeld en op 16 oktober 1793 onthoofd.

Wat betekende de dood van Marie Antoinette?

De dood van Marie Antoinette betekende het einde van de monarchie en het begin van een nieuw tijdperk in de Franse geschiedenis.