Het familieverleden van Hella de Jonge

Als het gaat om het vastleggen van de geschiedenis van een familie, is er weinig dat zo waardevol is als de verhalen en herinneringen van degenen die er deel van uitmaken. In het geval van de bekende Nederlandse schrijfster en theatermaker Hella de Jonge, is het familieverleden een belangrijk thema in veel van haar werk, waaronder haar memoires en toneelstukken.

De vroege jaren

Hella de Jonge is geboren in 1949 als dochter van Eli Asser, een bekende schrijver en televisieproducent, en Hetty de Jonge, een voormalige actrice. Haar ouders scheidden toen ze nog jong was, en Hella bracht veel tijd door bij haar grootouders van moeders kant in Amsterdam.

De Tweede Wereldoorlog

Een belangrijk deel van het familieverleden van Hella de Jonge is de Tweede Wereldoorlog. Haar grootouders van vaders kant, Emanuel en Helena Asser, werden beiden in Auschwitz vermoord. Haar grootouders van moeders kant, Maurits en Saartje de Jonge, overleefden de oorlog, maar verloren wel veel familieleden.

De invloed van de oorlog

De ervaringen van haar grootouders tijdens de oorlog hebben Hella de Jonge sterk beïnvloed. In haar werk heeft ze vaak thema’s als familiegeschiedenis, trauma en het verwerken van het verleden behandeld. Een van haar meest bekende werken, het toneelstuk ‘Volmaakt geluk’, gaat over de zoektocht van een vrouw naar haar familiegeschiedenis, inclusief haar grootouders die in Auschwitz zijn omgekomen.

Het werk van Hella de Jonge

Hella de Jonge heeft een indrukwekkend oeuvre opgebouwd als schrijfster, theatermaker en documentairemaakster. Haar werk omvat zowel fictie als non-fictie, en behandelt vaak thema’s als familie, geschiedenis en identiteit.

Lees ook:   Zwartgalligheid - Melancholisch door zwarte gal

De memoires van Hella de Jonge

Een van haar meest bekende werken zijn haar memoires, waarvan de eerste, ‘Hartschade’, in 2015 verscheen. In dit boek beschrijft ze haar ervaringen met een hartoperatie en haar zoektocht naar haar familiegeschiedenis. Het boek werd een bestseller en won meerdere prijzen, waaronder de NS Publieksprijs.

Andere werken van Hella de Jonge

Naast haar memoires heeft Hella de Jonge ook diverse toneelstukken, televisieprogramma’s en documentaires gemaakt. Een van haar meest bekende werken is het toneelstuk ‘Het damestasje’, dat gaat over de relatie tussen een moeder en haar dochter. Ook heeft ze verschillende documentaires gemaakt, waaronder ‘De verdediging van Robert M.’ over de zaak van de veroordeelde pedofiel Robert M.

Het familieverleden van Hella de Jonge heeft een grote invloed gehad op haar werk als schrijfster en theatermaker. Haar ervaringen met de Tweede Wereldoorlog en de verhalen van haar grootouders hebben haar geïnspireerd om thema’s als familiegeschiedenis, trauma en identiteit te verkennen. Haar werk is van onschatbare waarde voor het vastleggen van de geschiedenis van haar familie en de generaties die volgden.

1. Wat is het bekendste werk van Hella de Jonge?

Het bekendste werk van Hella de Jonge zijn haar memoires, waarvan de eerste, ‘Hartschade’, in 2015 verscheen.

2. Waar gaat het toneelstuk ‘Volmaakt geluk’ over?

‘Volmaakt geluk’ gaat over de zoektocht van een vrouw naar haar familiegeschiedenis, inclusief haar grootouders die in Auschwitz zijn omgekomen.

3. Wat is het thema van het toneelstuk ‘Het damestasje’?

‘Het damestasje’ gaat over de relatie tussen een moeder en haar dochter.

Lees ook:   Slag bij Cherbourg en ondergang CSS Alabama

4. Wat is de titel van de documentaire van Hella de Jonge over de zaak van Robert M.?

De documentaire heet ‘De verdediging van Robert M.’

5. Heeft Hella de Jonge ook fictie geschreven?

Ja, naast haar non-fictie werk heeft Hella de Jonge ook fictie geschreven, waaronder het toneelstuk ‘De nacht van de pauw’.