Hattusa, hoofdstad van de Hettieten

Hattusa, gelegen in het hedendaagse Turkije, was de glorieuze hoofdstad van het oude Hettitische rijk. Deze verloren stad is nu een belangrijke archeologische site en trekt jaarlijks vele geschiedenisliefhebbers van over de hele wereld. In dit artikel zullen we de fascinerende geschiedenis van Hattusa verkennen en de belangrijkste aspecten van deze oude beschaving belichten.

De opkomst van de Hettieten

De Hettieten waren een Anatolische volksstam die rond 1600 voor Christus opkwam in het centrum van Anatolië. Ze vestigden zich in Hattusa en begonnen al snel hun grondgebied uit te breiden. Onder het bewind van koning Hattusili I groeide het Hettitische rijk uit tot een belangrijke macht in het Midden-Oosten. Ze stonden bekend om hun militaire vaardigheden en hun vermogen om diplomatieke betrekkingen te onderhouden met andere grote rijken van die tijd.

Hattusa als politiek en religieus centrum

Hattusa werd niet alleen de politieke hoofdstad van het Hettitische rijk, maar ook het religieuze centrum. De stad was de thuisbasis van talloze tempels gewijd aan verschillende goden en godinnen. De Hettieten geloofden sterk in de kracht van hun goden en zagen het als hun plicht om deze goden te eren en offers te brengen. De tempels van Hattusa waren prachtig versierd met beeldhouwwerken en reliëfs die de rijke mythologie van de Hettieten uitbeeldden.

Het verdedigingssysteem van Hattusa

Een van de meest indrukwekkende aspecten van Hattusa was het geavanceerde verdedigingssysteem. De stad was omringd door een dubbele muur met meerdere poorten en torens. Deze muren waren gebouwd om de stad te beschermen tegen vijandelijke aanvallen en boden een veilige haven voor de Hettitische bevolking in tijden van oorlog. Binnen de muren waren er ook verschillende paleizen en administratieve gebouwen die getuigden van de welvaart en het belang van Hattusa.

Lees ook:   Niels Bohr – Bedenker atoomtheorie van Bohr

De val van Hattusa

Ondanks zijn macht en welvaart was Hattusa niet immuun voor verval en uiteindelijk viel de stad in de 12e eeuw voor Christus. Historici zijn het er nog steeds niet over eens wat precies de ondergang van de Hettitische beschaving heeft veroorzaakt. Sommigen suggereren dat het te wijten was aan invallen van de Zeevolken of interne politieke instabiliteit. Wat de reden ook was, Hattusa werd verlaten en raakte in de vergetelheid, bedolven onder lagen aarde en puin.

De herontdekking van Hattusa

Hattusa bleef eeuwenlang vergeten, tot het begin van de 20e eeuw, toen een Duitse archeoloog genaamd Hugo Winckler de site herontdekte. Sindsdien hebben archeologen uit verschillende landen intensief gewerkt aan het blootleggen en bestuderen van de overblijfselen van deze oude stad. Dankzij hun inspanningen hebben we nu een beter begrip van de Hettitische beschaving en kunnen we de pracht en praal van Hattusa weer bewonderen.

Veelgestelde vragen over Hattusa

1. Wat maakte Hattusa zo’n belangrijke stad in de oudheid?

Hattusa was de hoofdstad van het Hettitische rijk, een van de grote mogendheden in het Midden-Oosten. De stad was politiek en religieus centrum en had een indrukwekkend verdedigingssysteem.

2. Hoe is Hattusa herontdekt?

Hattusa werd herontdekt door de Duitse archeoloog Hugo Winckler aan het begin van de 20e eeuw. Sindsdien hebben archeologen uit verschillende landen de site verder onderzocht.

3. Wat is er te zien in Hattusa?

Bezoekers kunnen de overblijfselen van de oude stad verkennen, waaronder de tempels, paleizen en verdedigingswerken. Er zijn ook verschillende musea waar artefacten uit Hattusa te zien zijn.

Lees ook:   Pechvogel - Herkomst van het woord

4. Hoe lang duurt een bezoek aan Hattusa?

Een bezoek aan Hattusa kan variëren, maar het wordt aanbevolen om minstens een halve dag uit te trekken om de belangrijkste bezienswaardigheden te kunnen zien.

5. Is Hattusa opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO?

Ja, Hattusa staat sinds 1986 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO vanwege zijn historische en culturele waarde.

Hattusa, de hoofdstad van de Hettieten, is een fascinerende archeologische site die ons inzicht geeft in de oude beschavingen van het Midden-Oosten. Met zijn indrukwekkende tempels, verdedigingswerken en paleizen biedt Hattusa een glimp van de grootsheid van het Hettitische rijk. Een bezoek aan deze historische site is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en cultuur van de oudheid.