Drents Museum in teken Maya’s

Het Drents Museum, gelegen in Assen, is momenteel in de ban van de Maya’s. Met een nieuwe tentoonstelling die gewijd is aan deze oude Meso-Amerikaanse beschaving, biedt het museum bezoekers de kans om zich onder te dompelen in de fascinerende wereld van de Maya’s. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de tentoonstelling, de geschiedenis van de Maya’s en wat bezoekers kunnen verwachten.

De Maya’s: een mysterieuze beschaving

De Maya’s worden vaak beschouwd als een van de meest geavanceerde oude beschavingen. Ze bloeiden in Midden-Amerika tussen ongeveer 2000 voor Christus en 1500 na Christus. De Maya’s stonden bekend om hun indrukwekkende architectuur, complexe kalendersysteem en hoogontwikkelde schrift.

De nieuwe tentoonstelling

Het Drents Museum heeft een uitgebreide collectie Maya-kunstvoorwerpen weten te bemachtigen voor deze speciale tentoonstelling. Bezoekers kunnen een verscheidenheid aan objecten bewonderen, zoals beeldhouwwerken, sieraden en aardewerk. Daarnaast worden er ook replica’s van Maya-tempels en -steden getoond, om zo een realistisch beeld te geven van de Maya-beschaving.

Ontdek de geschiedenis

Om een beter begrip te krijgen van de Maya’s, is het belangrijk om hun geschiedenis te bestuderen. De Maya’s hadden een complexe samenleving met verschillende stadstaten die onderling handel dreven en oorlogen voerden. Ze geloofden in een veelheid van goden en voerden rituelen uit om deze goden gunstig te stemmen. Ook hadden ze een ontwikkeld schriftsysteem en een uitgebreide kennis van astronomie.

Wat kunnen bezoekers verwachten?

Bezoekers van de tentoonstelling kunnen zich verwachten aan een boeiende en educatieve ervaring. Naast het bewonderen van de kunstvoorwerpen en replica’s, worden er ook interactieve elementen aangeboden. Zo kunnen bezoekers bijvoorbeeld zelf Maya-hiërogliefen leren schrijven en deelnemen aan workshops om meer te weten te komen over de Maya-cultuur.

Lees ook:   10 mei 1940 – Een geschiedenis

1. Is de tentoonstelling geschikt voor kinderen?

Ja, de tentoonstelling is geschikt voor alle leeftijden. Er zijn speciale activiteiten en rondleidingen voor kinderen, zodat zij spelenderwijs meer kunnen leren over de Maya’s.

2. Hoelang duurt een gemiddeld bezoek aan de tentoonstelling?

Een gemiddeld bezoek aan de tentoonstelling duurt ongeveer twee uur. Dit geeft bezoekers voldoende tijd om de kunstvoorwerpen te bewonderen en deel te nemen aan de interactieve elementen.

3. Kan ik foto’s maken in de tentoonstelling?

Ja, het is toegestaan om foto’s te maken in de tentoonstelling. Het gebruik van flitslicht is echter niet toegestaan, om de kunstvoorwerpen te beschermen.

4. Zijn er audio- of gidsapparaten beschikbaar?

Ja, bezoekers kunnen audio- of gidsapparaten huren bij de ingang van het museum. Deze bieden extra informatie en achtergrondverhalen bij de tentoonstelling.

5. Kan ik vooraf online tickets kopen?

Ja, het is mogelijk om vooraf online tickets te kopen via de website van het Drents Museum. Dit bespaart u tijd bij de ingang en garandeert uw toegang tot de tentoonstelling.

Met de nieuwe tentoonstelling “Drents Museum in teken Maya’s” biedt het Drents Museum een unieke kans om kennis te maken met de fascinerende wereld van de Maya’s. Door middel van kunstvoorwerpen, replica’s en interactieve elementen kunnen bezoekers zich onderdompelen in de geschiedenis en cultuur van deze oude Meso-Amerikaanse beschaving. Mis deze kans niet en plan uw bezoek aan het Drents Museum!