Delen Britse WOII-bommenwerper boven water gehaald

Het is al meer dan 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, maar de herinneringen aan die tijd blijven bestaan. Een van de meest indrukwekkende herinneringen is het verhaal van de Britse bommenwerpers die tijdens de oorlog boven Nederland vlogen. In november 2020 werd een deel van zo’n bommenwerper boven water gehaald. In dit artikel lees je alles over deze gebeurtenis.

Wat is er gebeurd?

In november 2020 werd een deel van een Britse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog boven water gehaald in het Markermeer. Het gaat om een deel van een Handley Page Halifax-bommenwerper die tijdens een missie op 29 april 1943 werd neergeschoten boven het Markermeer. Het wrak van het vliegtuig is al sinds de oorlog zoek, maar in 2019 werd het gelokaliseerd door de Stichting Aircraft Recovery Group.

Hoe is het deel geborgen?

Het geborgen deel van het vliegtuig is een van de motoren van de bommenwerper. Het is geborgen door de Koninklijke Marine, die hiervoor de hulp heeft ingeroepen van het bergingsbedrijf Mammoet. Het bedrijf heeft een speciale hijskraan gebruikt om de motor uit het water te tillen. De berging van de motor was een bijzondere operatie, omdat het wrak op een diepte van 13 meter lag en het Markermeer bekend staat om zijn slechte zicht.

Waarom is deze berging belangrijk?

De berging van het deel van de bommenwerper is belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is het belangrijk voor de nabestaanden van de bemanningsleden die tijdens de missie zijn omgekomen. Zij krijgen nu de mogelijkheid om het wrak van het vliegtuig te bezoeken en hun dierbaren te herdenken. Ten tweede is het belangrijk voor de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig is een tastbaar bewijs van de strijd die geleverd is tijdens de oorlog en kan ons helpen om deze geschiedenis levend te houden.

Lees ook:   Spelen met de Sterrennacht van Vincent van Gogh

Wat gaat er nu gebeuren?

Het geborgen deel van de bommenwerper wordt nu onderzocht door de Stichting Aircraft Recovery Group. Zij willen het deel van het vliegtuig restaureren en tentoonstellen in hun museum. Daarnaast hoopt de stichting in de toekomst meer delen van het vliegtuig te kunnen bergen.

Wie waren de bemanningsleden van de bommenwerper?

De Handley Page Halifax-bommenwerper werd tijdens de missie op 29 april 1943 bemand door zeven bemanningsleden. Hun namen zijn:

• Pilot Officer G.A. Walker
  • Flying Officer R.W. Rees
  • Sergeant A. Cameron
  • Sergeant D.H. Morgan
  • Sergeant C. Wilson
  • Sergeant J. Wills
  • Sergeant W. Wilton

De berging van een deel van een Britse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog is een belangrijke gebeurtenis. Het is belangrijk voor de nabestaanden van de bemanningsleden en voor de geschiedenis van de oorlog. Het geborgen deel van het vliegtuig wordt nu onderzocht en zal in de toekomst tentoongesteld worden in het museum van de Stichting Aircraft Recovery Group.

1. Waarom is de berging van het deel van de bommenwerper belangrijk?

De berging van het deel van de bommenwerper is belangrijk omdat het nabestaanden de mogelijkheid geeft om hun dierbaren te herdenken en omdat het vliegtuig een tastbaar bewijs is van de strijd die geleverd is tijdens de Tweede Wereldoorlog.

2. Wie heeft de berging van het deel van de bommenwerper uitgevoerd?

De berging van het deel van de bommenwerper is uitgevoerd door de Koninklijke Marine in samenwerking met bergingsbedrijf Mammoet.

3. Wie waren de bemanningsleden van de Handley Page Halifax-bommenwerper?

Lees ook:   ‘Een neger in Hengelo’

4. Waarom lag het wrak van het vliegtuig op een diepte van 13 meter?

Het wrak van het vliegtuig lag op een diepte van 13 meter omdat het tijdens de missie is neergeschoten boven het Markermeer.

5. Wat gaat er nu gebeuren met het geborgen deel van het vliegtuig?

Het geborgen deel van het vliegtuig wordt nu onderzocht door de Stichting Aircraft Recovery Group. Zij willen het deel van het vliegtuig restaureren en tentoonstellen in hun museum.