De Friese Marten en Oopjen

De Friese Marten en Oopjen zijn twee beroemde schilderijen die zijn geschilderd door Rembrandt van Rijn. Deze kunstwerken behoren tot de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. In dit artikel zullen we de geschiedenis, betekenis en kenmerken van deze schilderijen bespreken. Laten we beginnen!

De Geschiedenis van De Friese Marten en Oopjen

De Friese Marten en Oopjen zijn in 1634 geschilderd door Rembrandt van Rijn. Het zijn portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit, een rijk echtpaar uit Amsterdam. De schilderijen werden geschilderd ter gelegenheid van hun huwelijk. Het echtpaar wilde graag worden vereeuwigd op doek door de beroemde kunstenaar.

Na de voltooiing van de schilderijen hingen ze lange tijd in het huis van Marten en Oopjen. Later werden ze doorgegeven aan verschillende eigenaren en bevonden zich zelfs een tijdje in het Louvre Museum in Parijs. In 2016 werden de schilderijen uiteindelijk aangekocht door het Rijksmuseum en zijn ze nu permanent te bewonderen in Amsterdam.

De Betekenis van De Friese Marten en Oopjen

De schilderijen van Marten en Oopjen zijn niet alleen portretten van een echtpaar, maar vertellen ook een verhaal over de welvaart en status van de geportretteerden. Ze tonen de rijkdom, elegantie en mode van de 17e eeuw. Daarnaast geven ze een inkijkje in het leven van de elite in die tijd.

De schilderijen zijn niet alleen technisch meesterwerkjes, maar bevatten ook symboliek. Zo draagt Marten een hand op zijn zwaard, wat zijn moed en status als militair symboliseert. Oopjen daarentegen draagt een prachtige jurk en juwelen, wat haar rijkdom en schoonheid benadrukt.

Lees ook:   cornelis de houtman

Kenmerken van De Friese Marten en Oopjen

De schilderijen zijn geschilderd in de typische stijl van Rembrandt van Rijn, waarbij hij gebruik maakte van licht en schaduw om diepte en contrast te creëren. De gezichten van Marten en Oopjen zijn gedetailleerd en realistisch weergegeven, met oog voor expressie.

De achtergrond van de schilderijen is eenvoudig gehouden, waardoor de focus volledig op de geportretteerden ligt. De keuze voor een donkere achtergrond zorgt ervoor dat Marten en Oopjen echt naar voren komen en de aandacht van de kijker trekken.

De Friese Marten en Oopjen zijn prachtige schilderijen die de welvaart en status van een 17e-eeuws echtpaar laten zien. Ze zijn een belangrijk onderdeel van de collectie van het Rijksmuseum en worden bewonderd door vele bezoekers. De gedetailleerde weergave, symboliek en technische vaardigheid maken deze schilderijen tot meesterwerken van Rembrandt van Rijn.

Veelgestelde Vragen

1. Hoeveel heeft het Rijksmuseum betaald voor De Friese Marten en Oopjen?

Het Rijksmuseum heeft in 2016 samen met het Louvre Museum in Parijs 160 miljoen euro betaald voor De Friese Marten en Oopjen.

2. Zijn er nog andere beroemde schilderijen van Rembrandt in het Rijksmuseum?

Ja, het Rijksmuseum heeft een uitgebreide collectie van schilderijen van Rembrandt, waaronder ook zijn beroemde werk “De Nachtwacht”.

3. Waarom hangen De Friese Marten en Oopjen in het Rijksmuseum?

De Friese Marten en Oopjen zijn aangekocht door het Rijksmuseum om ervoor te zorgen dat deze belangrijke Nederlandse kunstwerken in Nederland blijven en voor iedereen toegankelijk zijn.

4. Wat is de betekenis van de hand op het zwaard bij Marten?

De hand op het zwaard symboliseert de moed en status van Marten als militair.

Lees ook:   Boeddhisme – Betekenis, kenmerken & geschiedenis

5. Wat voor jurk draagt Oopjen op het schilderij?

Oopjen draagt een prachtige jurk uit de 17e eeuw, die haar rijkdom en schoonheid benadrukt.

Met deze informatie over De Friese Marten en Oopjen ben je goed voorbereid om deze prachtige schilderijen te bewonderen in het Rijksmuseum. Veel plezier!