De Engelenburcht in Rome (Castel Sant’ Angelo)

De Engelenburcht, ook wel bekend als Castel Sant’ Angelo, is een indrukwekkend monument in Rome, Italië. Dit historische fort heeft een rijke geschiedenis en is een populaire toeristische attractie geworden. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de betekenis, de architectuur, de geschiedenis en andere interessante feiten over de Engelenburcht.

1. De Betekenis van de Engelenburcht

De Engelenburcht heeft een diepe symbolische betekenis in de stad Rome. Het werd oorspronkelijk gebouwd als een mausoleum voor keizer Hadrianus en werd later omgevormd tot een fort. Het beeldt de verbinding uit tussen aardse en hemelse machten, met de engel op de top die de legendarische aartsengel Michaël voorstelt.

1.1 Architectuur van de Engelenburcht

De Engelenburcht is een meesterwerk van architectuur en combineert verschillende bouwstijlen uit verschillende tijdperken. Het heeft een ronde vorm en is omgeven door dikke muren en bastions. Het mausoleum zelf is versierd met prachtige beeldhouwwerken en reliëfs die de keizerlijke geschiedenis van Rome weergeven.

1.1.1 Het Engelenbeeld op de Top

Het meest opvallende kenmerk van de Engelenburcht is het standbeeld van de aartsengel Michaël op de top. Dit bronzen beeld werd in de 18e eeuw toegevoegd en vervangt het oorspronkelijke beeld dat in de 13e eeuw werd vernietigd. Het beeld symboliseert de bescherming en het goddelijke ingrijpen in tijden van nood.

2. De Geschiedenis van de Engelenburcht

De Engelenburcht heeft een lange en fascinerende geschiedenis. Het werd gebouwd tussen 123 en 139 na Christus als het mausoleum van keizer Hadrianus. In latere eeuwen werd het fort gebruikt als toevluchtsoord, gevangenis en pauselijk bolwerk. Het speelde ook een belangrijke rol tijdens verschillende oorlogen en belegeringen in de loop der jaren.

Lees ook:   Nieuwe geschiedenisboeken (week 33/34) – 2022

2.1 Gevangenis en Executieplaats

Tijdens de Middeleeuwen werd de Engelenburcht gebruikt als gevangenis en executieplaats. Verschillende beruchte criminelen en politieke gevangenen werden hier vastgehouden en geëxecuteerd. De beroemde Italiaanse kunstenaar Benvenuto Cellini was een van de gevangenen die in de Engelenburcht heeft gezeten.

2.1.1 Ontsnapping van Benvenuto Cellini

Benvenuto Cellini staat bekend om zijn ontsnapping uit de Engelenburcht in 1539. Hij wist te ontsnappen door een touw te maken van lakens en over de muren te klimmen. Deze ontsnapping maakte hem wereldberoemd en wordt nog steeds herinnerd als een opmerkelijke prestatie.

3. Interessante Feiten over de Engelenburcht

Naast de betekenis en geschiedenis zijn er nog veel meer interessante feiten over de Engelenburcht die het ontdekken waard zijn:

1. Het fort diende als een verdedigingsbolwerk voor de paus tijdens tijden van conflict.
  2. De Engelenburcht is verbonden met het Vaticaan via een geheime doorgang, genaamd de Passetto di Borgo.
  3. Het interieur van de Engelenburcht herbergt een museum met een uitgebreide collectie kunst en historische artefacten.
  4. De Engelenburcht is te zien in verschillende kunstwerken en literaire werken, waaronder “De Goddelijke Komedie” van Dante Alighieri.
  5. Het gebouw heeft verschillende restauraties ondergaan door de eeuwen heen om het in zijn oorspronkelijke glorie te behouden.

Veelgestelde Vragen

1. Wat is de beste tijd om de Engelenburcht te bezoeken?

Het is aan te raden om de Engelenburcht vroeg in de ochtend of laat in de middag te bezoeken om de drukte te vermijden. Dit geeft je de kans om in alle rust van het monument te genieten.

2. Wat is de toegangsprijs voor de Engelenburcht?

De toegangsprijs voor de Engelenburcht varieert, afhankelijk van leeftijd en nationaliteit. Het is raadzaam om de officiële website te raadplegen voor de meest recente informatie over ticketprijzen.

Lees ook:   Het wonder van Loosduinen (1276)

3. Is de Engelenburcht rolstoeltoegankelijk?

Ja, de Engelenburcht is gedeeltelijk rolstoeltoegankelijk. Er zijn liften en hellingbanen beschikbaar om toegang te krijgen tot de belangrijkste bezienswaardigheden. Het is echter raadzaam om vooraf contact op te nemen met het monument voor meer informatie en specifieke vereisten.

4. Kan ik foto’s maken in de Engelenburcht?

Ja, bezoekers mogen foto’s maken in de Engelenburcht. Het gebruik van flitslicht en statieven kan echter beperkt zijn in sommige delen van het monument. Het is altijd het beste om de richtlijnen van het personeel op te volgen en respect te tonen voor de historische artefacten.

5. Kan ik een rondleiding krijgen in de Engelenburcht?

Ja, er zijn rondleidingen beschikbaar in de Engelenburcht. Dit kan een geweldige manier zijn om meer te weten te komen over de geschiedenis en betekenis van het monument. Het is raadzaam om vooraf te reserveren en de beschikbaarheid te controleren.

De Engelenburcht in Rome is een indrukwekkend monument met een rijke geschiedenis en betekenis. Het mausoleum, fort en museum bieden bezoekers de kans om meer te weten te komen over de Romeinse keizerlijke geschiedenis en de rol van de Engelenburcht in de loop der eeuwen. Een bezoek aan dit historische monument is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en cultuur van Rome.