Big Ben (Londen) – De beroemdste klok ter wereld

In het hart van Londen staat een iconische bezienswaardigheid die bekend staat als Big Ben, de beroemdste klok ter wereld. Deze indrukwekkende klokkentoren is een symbool geworden voor zowel Londen als het Verenigd Koninkrijk. In dit artikel nemen we je mee op een reis door de geschiedenis, architectuur en betekenis van Big Ben. We zullen ook enkele veelgestelde vragen beantwoorden om je een volledig beeld te geven van deze fascinerende klok.

1. De geschiedenis van Big Ben

Big Ben werd oorspronkelijk gebouwd als de klokkentoren van het Palace of Westminster, waar het Britse parlement is gevestigd. De bouw begon in 1834 en werd voltooid in 1859. De toren werd vernoemd naar Benjamin Hall, een vooraanstaand politicus die verantwoordelijk was voor de bouw. Hoewel de officiële naam van de toren de Elizabeth Tower is, wordt deze nog steeds algemeen bekend als Big Ben.

De klok zelf is een meesterwerk van vakmanschap. Het is gemaakt van gietijzer en weegt meer dan 13 ton. De vier wijzerplaten van de klok zijn elk 7 meter in diameter en zijn versierd met vergulde details. Het interieur van de toren is indrukwekkend, met een wenteltrap van 334 treden die leidt naar de top.

2. De architectuur van Big Ben

De architectuur van Big Ben is een prachtig voorbeeld van de neogotische stijl. De toren is 96 meter hoog en heeft een imposante aanwezigheid in de skyline van Londen. De gevel is versierd met beelden van koningen en koninginnen, evenals gotische bogen en pilaren. De klokkentoren is een meesterwerk van vakmanschap en is uitgegroeid tot een van de meest herkenbare symbolen van Londen.

Lees ook:   Hansje Brinker – Geïmporteerde Hollandse folklore

2.1 De klokken van Big Ben

Big Ben heeft in totaal vijf klokken, waarvan de grootste de beroemdste is. Deze klok is vernoemd naar de toren zelf en weegt meer dan 13 ton. De vier andere klokken, genaamd Great Tom, Great George, Great Peter en Great Edward, spelen elk een rol in het geluid van de Westminster-klokkenspel.

3. De betekenis van Big Ben

Big Ben is meer dan alleen een klok. Het is een symbool van de Britse geschiedenis, cultuur en identiteit. Het is een teken van standvastigheid en veerkracht, aangezien de klok de jaren en gebeurtenissen heeft doorstaan. Big Ben is ook een populaire toeristische attractie en trekt jaarlijks duizenden bezoekers van over de hele wereld.

3.1 Big Ben en de Britse identiteit

Voor veel Britten is Big Ben een bron van nationale trots. Het beeld van de klokkentoren wordt vaak gebruikt als symbool van het Verenigd Koninkrijk. Het is te zien op ansichtkaarten, souvenirs en zelfs in films. Big Ben vertegenwoordigt de rijke geschiedenis en cultuur van het land en is een herinnering aan het verleden en de toekomst van Groot-Brittannië.

Big Ben, de beroemdste klok ter wereld, heeft een rijke geschiedenis en betekenis. Deze indrukwekkende klokkentoren is een symbool geworden voor Londen en het Verenigd Koninkrijk. Met zijn prachtige architectuur en vakmanschap trekt Big Ben jaarlijks duizenden bezoekers van over de hele wereld. Het is een symbool van nationale trots en een herinnering aan de standvastigheid en veerkracht van het land. Een bezoek aan Big Ben is een must voor iedereen die Londen bezoekt.

Lees ook:   https://historiek.net/c/cartografie/

1. Hoe vaak slaat Big Ben?

Big Ben slaat elke uur en speelt ook het beroemde Westminster-klokkenspel om 12.00, 15.00, 18.00 en 21.00 uur.

2. Kan ik de Big Ben-toren beklimmen?

Helaas is het momenteel niet mogelijk om de Big Ben-toren te beklimmen vanwege renovaties. Bezoekers kunnen echter nog steeds de buitenkant bewonderen en genieten van het uitzicht op de toren vanaf de omliggende gebieden.

3. Hoe lang duurde de bouw van Big Ben?

De bouw van Big Ben begon in 1834 en werd voltooid in 1859, wat betekent dat het bijna 25 jaar duurde om de klokkentoren te bouwen.

4. Hoe hoog is Big Ben?

Big Ben is 96 meter hoog, wat overeenkomt met ongeveer 16 dubbeldekkerbussen op elkaar gestapeld.

5. Waarom wordt de klok Big Ben genoemd?

De klok werd vernoemd naar Benjamin Hall, een vooraanstaand politicus die verantwoordelijk was voor de bouw van de toren. Hoewel de officiële naam van de toren de Elizabeth Tower is, wordt deze nog steeds algemeen bekend als Big Ben.