Ben Ali Libi – In Sobibor vermoordde goochelaar

Ben Ali Libi was een Joodse goochelaar die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Sobibor werd vermoord. Zijn echte naam was Michel Velleman en hij was geboren op 5 december 1895 in Groningen. Libi was een bekende artiest in Nederland en stond bekend om zijn indrukwekkende goocheltrucs. Hij trad op in theaters en variétéshows, waar hij het publiek keer op keer wist te verbazen.

De opkomst van Ben Ali Libi

Libi begon op jonge leeftijd met goochelen en ontwikkelde al snel zijn eigen unieke stijl. Hij combineerde humor met magie en creëerde zo een onvergetelijke ervaring voor zijn publiek. Zijn shows waren altijd vol energie en enthousiasme, waardoor hij al snel bekendheid verwierf in Nederland.

Het succes van Ben Ali Libi

Libi trad op in verschillende theaters in Nederland en werd al snel een van de meest geliefde artiesten van zijn tijd. Zijn shows waren altijd uitverkocht en het publiek genoot van zijn vingervlugge trucs en komische optredens. Hij had een unieke manier om mensen te betoveren en liet hen vol verbazing achter.

De oorlog en de ondergang van Ben Ali Libi

Tijdens de Tweede Wereldoorlog veranderde alles voor Ben Ali Libi. Als Joodse goochelaar werd hij vervolgd door de nazi’s vanwege zijn afkomst. In 1943 werd hij samen met zijn vrouw en dochter gedeporteerd naar het vernietigingskamp Sobibor in Polen.

Sobibor was berucht vanwege de massamoorden die daar werden gepleegd. Het was een van de vernietigingskampen waar Joden systematisch werden vermoord. Helaas vond Ben Ali Libi hier zijn tragische einde, samen met duizenden anderen.

Lees ook:   Bloody Sunday (30 januari 1972) – Oorzaken, tijdlijn & gevolgen

De erfenis van Ben Ali Libi

Hoewel Ben Ali Libi niet langer onder ons is, wordt zijn herinnering nog altijd levend gehouden. Zijn verhaal is een herinnering aan de gruwelen van de Holocaust en de impact die het had op miljoenen mensen.

Als eerbetoon aan Ben Ali Libi en alle slachtoffers van de Holocaust is er een standbeeld van hem opgericht in Groningen. Het standbeeld toont Libi in zijn element, terwijl hij een magische truc uitvoert. Het herinnert ons aan zijn talent en zijn tragische lot.

1. Wat was de echte naam van Ben Ali Libi?

De echte naam van Ben Ali Libi was Michel Velleman.

2. Waar trad Ben Ali Libi op?

Ben Ali Libi trad op in verschillende theaters en variétéshows in Nederland.

3. Wat maakte Ben Ali Libi zo bijzonder?

Ben Ali Libi stond bekend om zijn unieke combinatie van humor en magie, waarmee hij het publiek wist te betoveren.

4. Wat gebeurde er met Ben Ali Libi tijdens de Tweede Wereldoorlog?

Ben Ali Libi werd samen met zijn vrouw en dochter gedeporteerd naar het vernietigingskamp Sobibor, waar hij werd vermoord.

5. Hoe wordt de herinnering aan Ben Ali Libi levend gehouden?

Er is een standbeeld van Ben Ali Libi opgericht in Groningen als eerbetoon aan hem en alle slachtoffers van de Holocaust.

Ben Ali Libi was een getalenteerde goochelaar die helaas zijn leven verloor tijdens de Holocaust. Zijn verhaal herinnert ons aan de gruwelen van die tijd en de impact ervan op miljoenen mensen. Laten we zijn herinnering levend houden en ervoor zorgen dat dergelijke verschrikkingen zich nooit meer herhalen.