Babylon op Werelderfgoedlijst van Unesco

Op 5 juli 2019 werd het oude Babylon toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van Unesco. Dit was een historisch moment voor Irak, aangezien Babylon een van de oudste steden ter wereld is en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de mensheid. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de betekenis van Babylon en waarom het zo’n waardevol erfgoed is.

De geschiedenis van Babylon

Babylon was een stad in het oude Mesopotamië, gelegen in het huidige Irak. Het werd gesticht rond 2300 v.Chr. door koning Hammurabi en groeide uit tot een machtige stadstaat. Babylon was bekend om zijn indrukwekkende architectuur, waaronder de beroemde hangende tuinen en de imposante Isjtarpoort.

De culturele betekenis van Babylon

Babylon was niet alleen een politiek en economisch centrum, maar ook een cultureel bolwerk. De stad was de thuisbasis van de legendarische Toren van Babel, die in de bijbel wordt genoemd. Babylon was ook een belangrijk centrum voor wetenschap, kunst en religie. De stad had een bloeiende handel en werd beschouwd als een van de meest welvarende steden van die tijd.

De toevoeging aan de Werelderfgoedlijst van Unesco

De toevoeging van Babylon aan de Werelderfgoedlijst van Unesco is een erkenning van de historische en culturele waarde van deze oude stad. Het benadrukt het belang van het behoud van dit erfgoed voor toekomstige generaties. Unesco heeft de verantwoordelijkheid op zich genomen om Babylon te beschermen en te behouden, zodat het kan blijven dienen als een venster naar het verleden.

1. Wat is de betekenis van de Isjtarpoort?

De Isjtarpoort was een van de acht poorten van Babylon en diende als de hoofdingang van de stad. Het was versierd met prachtige reliëfs en beelden van mythische dieren, waaronder de gevleugelde stier en de draak. De poort was een symbool van de macht van Babylon en een belangrijke bezienswaardigheid.

Lees ook:   Schering en inslag – Herkomst en betekenis van de uitdrukking

2. Welke andere oude steden staan op de Werelderfgoedlijst van Unesco?

Naast Babylon staan er nog vele andere oude steden op de Werelderfgoedlijst van Unesco, waaronder Rome, Athene, Petra en Machu Picchu. Deze steden hebben allemaal een unieke historische en culturele waarde en trekken jaarlijks talloze toeristen van over de hele wereld.

3. Wat maakt Babylon uniek?

Babylon is uniek vanwege zijn historische betekenis en architecturale pracht. De stad wordt beschouwd als een van de oudste steden ter wereld en heeft invloed gehad op de ontwikkeling van de beschaving. De hangende tuinen van Babylon behoren tot de zeven wereldwonderen van de antieke wereld en zijn een symbool geworden van menselijke creativiteit en vindingrijkheid.

4. Hoe wordt Babylon beschermd?

Unesco heeft verschillende maatregelen genomen om Babylon te beschermen. Er zijn restauratiewerkzaamheden uitgevoerd om de beschadigde structuren te herstellen en ervoor te zorgen dat ze niet verder aftakelen. Daarnaast zijn er richtlijnen opgesteld om ervoor te zorgen dat toekomstige ontwikkelingen geen schade toebrengen aan het erfgoed.

5. Kan ik Babylon bezoeken?

Ja, Babylon is open voor bezoekers. Er zijn rondleidingen beschikbaar waarbij je de oude ruïnes kunt verkennen en meer te weten kunt komen over de geschiedenis van de stad. Het is een unieke kans om een stap terug in de tijd te zetten en de grootsheid van het oude Babylon te ervaren.

De toevoeging van Babylon aan de Werelderfgoedlijst van Unesco is een erkenning van de historische en culturele waarde van deze oude stad. Babylon is een symbool geworden van menselijke prestaties en creativiteit. Het behoud van dit erfgoed is essentieel om de geschiedenis levend te houden en toekomstige generaties te inspireren.

Lees ook:   Oude botanische tekeningen keren terug in Leiden

Met deze toevoeging hopen we dat Babylon nog vele jaren kan blijven bestaan als een monument van ons verleden.