Alexander Calder – Meester van de abstracte beeldhouwkunst

Als we het hebben over abstracte beeldhouwkunst, denken we al snel aan Alexander Calder. Calder is een beeldhouwer en kunstenaar die in de 20e eeuw leefde en bekend stond om zijn abstracte beeldhouwkunst. In dit artikel zullen we het hebben over Calder, zijn leven en zijn werken.

Alexander Calder – De Meester van de Abstracte Beeldhouwkunst

Wie was Alexander Calder?

Alexander Calder werd geboren op 22 juli 1898 in Lawnton, Pennsylvania, Verenigde Staten. Hij was de zoon van kunstenaars en groeide op in een artistieke omgeving. Zijn vader was een beeldhouwer en zijn moeder een schilder.

Calder studeerde aan de Stevens Institute of Technology in Hoboken, New Jersey, waar hij werktuigbouwkunde studeerde. Na zijn afstuderen werkte hij een tijdje als technisch tekenaar voordat hij besloot om kunstenaar te worden.

De Werken van Alexander Calder

Calder staat vooral bekend om zijn abstracte beeldhouwwerken die hij maakte van metaal en draad. Hij gebruikte vaak primaire kleuren en geometrische vormen om een gevoel van beweging en balans te creëren.

Een van zijn beroemdste werken is de Mobile, een kinetische sculptuur die bestaat uit verschillende bewegende delen die in de lucht bewegen. Calder bedacht de naam Mobile omdat het werk lijkt te bewegen als gevolg van de beweging van de lucht.

Calder maakte ook veel grote abstracte beeldhouwwerken die hij installeerde in openbare ruimtes. Een voorbeeld hiervan is de Flamingo, een grote rode sculptuur die staat in het Federal Plaza in Chicago.

Invloed van Alexander Calder

Calder wordt beschouwd als een van de belangrijkste figuren in de ontwikkeling van de abstracte beeldhouwkunst. Zijn gebruik van geometrische vormen en primaire kleuren was zeer invloedrijk en heeft veel kunstenaars geïnspireerd.

Lees ook:   Stichting ontstemd over gebruik Japanse ‘oorlogsvlag’

Calder\’s Erkenning

Calder werd in zijn leven al erkend als een belangrijk kunstenaar. Hij kreeg veel prijzen en onderscheidingen, waaronder de Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië in 1960.

Zijn werken zijn te vinden in veel belangrijke musea over de hele wereld, waaronder het Museum of Modern Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs en Tate Modern in Londen.

De werken van Alexander Calder hebben een grote invloed gehad op de ontwikkeling van de abstracte beeldhouwkunst. Zijn gebruik van geometrische vormen en primaire kleuren heeft veel kunstenaars geïnspireerd en zijn Mobiles en stabiles hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van kinetische kunst. Calder wordt beschouwd als een belangrijke figuur in de kunstgeschiedenis en zijn werken zijn nog steeds te bewonderen in musea over de hele wereld.

Wat is een Mobile?

Een Mobile is een kinetische sculptuur die bestaat uit verschillende bewegende delen die in de lucht bewegen. Calder bedacht de naam Mobile omdat het werk lijkt te bewegen als gevolg van de beweging van de lucht.

Waar zijn de werken van Alexander Calder te vinden?

De werken van Alexander Calder zijn te vinden in veel belangrijke musea over de hele wereld, waaronder het Museum of Modern Art in New York, het Centre Pompidou in Parijs en Tate Modern in Londen.

Wat is kinetische kunst?

Kinetische kunst is een kunstvorm die beweging en/of de perceptie van beweging als centraal thema heeft.

Lees ook:   Theodore Maiman – Uitvinder van de eerste laser

Hoe heeft Calder bijgedragen aan de ontwikkeling van de abstracte beeldhouwkunst?

Calder\’s gebruik van geometrische vormen en primaire kleuren was zeer invloedrijk en heeft veel kunstenaars geïnspireerd. Zijn Mobiles en stabiles hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van kinetische kunst en hebben kunstenaars geïnspireerd om beweging en balans in hun werken te integreren.

Waar staat de Flamingo van Alexander Calder?

De Flamingo van Alexander Calder staat in het Federal Plaza in Chicago.