Alaska, Ruslands enige overzeese kolonie

Alaska is een staat in het noorden van de Verenigde Staten en is begrensd door de Grote Oceaan in het zuiden en het noorden, Canada in het oosten en de Beringzee in het westen. Het is de grootste staat van de VS en heeft een oppervlakte van 1.481.346 km². De staat is bekend om zijn spectaculaire landschappen, waaronder bergen, gletsjers, fjorden en wildernis. Maar wist je dat Alaska ooit de enige overzeese kolonie van Rusland was? In dit artikel gaan we dieper in op de geschiedenis van Alaska en zijn band met Rusland.

De geschiedenis van Alaska

De eerste menselijke bewoners van Alaska waren de inheemse volkeren die al duizenden jaren in het gebied woonden voordat de eerste Europeanen arriveerden. De Russen waren de eerste Europeanen die Alaska bereikten in 1741 toen Vitus Bering, een Deense ontdekkingsreiziger in Russische dienst, de kust van Alaska verkende. De Russen waren geïnteresseerd in het gebied vanwege de handel in bont en stichtten verschillende nederzettingen langs de kust.

In 1784 werd de Russische kolonie Alaska officieel gesticht en werd het gebied een belangrijk centrum voor de handel in bont. De Russen hadden echter moeite om de kolonie winstgevend te maken vanwege de lange afstanden en de moeilijke logistiek. In 1867 verkochten de Russen de kolonie aan de Verenigde Staten voor $7,2 miljoen, wat neerkomt op ongeveer $125 miljoen in de huidige waarde. De aankoop van Alaska werd bekend als “Seward’s Folly” omdat veel Amerikanen dachten dat het een verspilling van geld was.

Lees ook:   Drooglegging van Amerika (1920-1933)

De relatie tussen Alaska en Rusland

Na de verkoop van Alaska aan de Verenigde Staten bleef de relatie tussen Alaska en Rusland bestaan. Veel van de inheemse volkeren van Alaska hebben nog steeds banden met de Russische inheemse volkeren, zoals de Aleoeten en de Yupik. Er zijn ook veel Russische invloeden te vinden in de cultuur van Alaska, zoals de orthodoxe kerk en de Russische architectuur.

Een ander aspect van de relatie tussen Alaska en Rusland is de handel. Alaska heeft een belangrijke handelsrelatie met Rusland, vooral op het gebied van visserij. Rusland is een belangrijke afzetmarkt voor de visserijproducten van Alaska en veel Russische vissers komen naar Alaska om te vissen.

De economie van Alaska

De economie van Alaska is sterk afhankelijk van de olie- en gasindustrie, die goed is voor het grootste deel van de inkomsten van de staat. Alaska heeft ook een belangrijke visserijindustrie, vooral op het gebied van zalm en krab. Andere belangrijke sectoren van de economie zijn toerisme en mijnbouw. Alaska heeft een rijke geschiedenis van mijnbouw, vooral op het gebied van goud en zilver.

1. Wat is de relatie tussen Alaska en Rusland?

Alaska was ooit de enige overzeese kolonie van Rusland en heeft nog steeds banden met Rusland, vooral op het gebied van cultuur en handel.

2. Waarom verkochten de Russen Alaska aan de Verenigde Staten?

De Russen hadden moeite om de kolonie winstgevend te maken vanwege de lange afstanden en de moeilijke logistiek.

3. Wat is de belangrijkste sector van de economie van Alaska?

De olie- en gasindustrie is de belangrijkste sector van de economie van Alaska.

Lees ook:   Hora est! – Het is tijd

4. Wat zijn de belangrijkste inheemse volkeren van Alaska?

De belangrijkste inheemse volkeren van Alaska zijn de Aleoeten en de Yupik.

5. Wat zijn de belangrijkste bezienswaardigheden van Alaska?

De belangrijkste bezienswaardigheden van Alaska zijn onder andere de Denali National Park, de Inside Passage en de gletsjers van de Kenai Fjords.

Alaska is een unieke staat met een rijke geschiedenis en cultuur. Het was ooit de enige overzeese kolonie van Rusland en heeft nog steeds banden met Rusland, vooral op het gebied van cultuur en handel. De economie van Alaska is sterk afhankelijk van de olie- en gasindustrie, de visserij en het toerisme. Als je ooit de kans krijgt om Alaska te bezoeken, zul je versteld staan van de prachtige landschappen en de rijke geschiedenis van deze bijzondere staat.